Předmět: Pedagogickopsychologické poradenství - praxe

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Pedagogickopsychologické poradenství - praxe
Kód předmětu PCH/NSPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Šmahajová Veronika, PhDr. Ph.D.
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výběr zařízení, v nichž je možno provádět praxi, je omezen na ta zařízení, kde pracuje psycholog na plný úvazek - vybírat je možno z Pedagogicko-psychologických poraden, Speciálně-pedagogických center či Středisek výchovné péče v ČR. Základní nabídka pracovišť, kde může student vykonat praxi, je součástí Partnerské sítě Katedry psychologie. Student je v rámci praxe přítomen různorodé psychologické práci (diagnostika, intervence, konzultace s rodiči, rozhovor se žákem, výzkumné aktivity) Praxe je koncipována na 40 hodin pobytu ve školském poradenském zařízení, což obnáší 5 pracovních dnů. Dílčí cíle pro studenta: - seznámit se s logistickým, technickým a personálním zajištěnímm organizace - poznat v rámci provozu daného pracoviště zaměření jeho odborníků a jejich možnosti intervence u klientů, - poznat, jak probíhá práce s klienty - student je přítomen u psychologických vyšetření pokud možno od jejich počátku, tj. od úvodního rozhovoru až po rozhovor s dítětem a rodiči o výsledku vyšetření - získat přehled o dokumentaci v ŠPZ - student prostuduje materiály těch dětských klientů, které uvidí při vyšetření a přečte si zprávy z těchto vyšetření - po zácviku mentorem (školitelem) bude pracovat s typickým klientem této služby student bude mít možnost vést např. rozhovor s dítětem, event. aplikovat některou z metod pod dohledem psychologa ŠPZ - poznat pohled pracovníků organizace na aktuální situaci v ped. psych. poradenství - získat od svého mentora (školitele) v ŠPZ nějaké "poselství" jako motiv pro příp. vlastní profesionální práci v této oblasti psychologického poradenství - zapojit se do výzkumného projektu podle potřeb organizace a dohody s garantem katedry a poznat oblasti, v nichž je potřeba dále výzkumně pracovat - na závěr zhodnotit průběh praxe a vzájemně si poskytnout zpětnou vazbu (kromě toho proběhne i písemná evaluace) Tento předmět je inovován o nové postupy v rámci Partnerské sítě Katedry psychologie. Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.4.00/31.0153 "Vznik a rozvoj partnerské sítě pro realizaci stáží a aplikovaného výzkumu Katedry psychologie FF UP v Olomouci".

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny)
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student pozná chod školského poradenského zařízení a náplň práce poradenského psychologa, včetně pedagogických problémů a používané metodiky.
- Student má představu o fungování školského poradenského zařízení v praxi, ví, kdo jsou klienti takového zařízení, jak se do něj dostanou, co se jim nabízí, jaké jsou výstupy z návštěvy, komu se sdělují výsledky, komu se předávají písemné výstupy - Zná základní principy fungování a běžný provoz vybraného pracoviště ŠPZ - Zná obsah klíčových dokumentů, na kterých poskytování služby stojí. - Má přehled o dg.metodách používaných v ŠPZ, zná principy jejich používání. - Umí kontaktovat klienta a vést s ním rozhovor. - Je schopen provést výzkumný kontakt s klientem od získání informovaného souhlasu, přes vlastní získávání dat pomocí vybraných metod, až po poskytnutí zpětné vazby. - Umí si vést poznámky a zápisky o průběhu práce s klientem i celé praxe - Dokáže reflektovat svůj osobní přístup i etický rozměr práce na daném pracovišti.
Předpoklady
Absolvování 2.bloku studia psychologie, zájem o poradenskou práci v oblasti školství.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Před vstupem na pracoviště je student povinen se obeznámit se zákonnými normami, které souvisí s poradenskou činností v oblasti školství, a to zejména: Školský zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon); Vyhláška 73/2005 Sb. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a její pozdější novelu č. 147/2011 Sb. Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a její pozdější novelu č. 116/2011 Sb. Po absolvování praxe student předá garantovi předmětu (supervizorovi praxe) : - Písemné zpracování svých poznámek z průběhu praxe průběh každého dne, nové poznatky, metody, porovnání přístupů jednotlivých poradenských pracovníků, vlastní postřehy a reflexe. - Potvrzení o absolvování stáže. Studenti, jejichž praxe jsou vedeny v systému EDIS, nahrají tento výstup v elektronické podobě do systému EDIS nejpozději do 14 dní po skončení praxe. Ostatní studenti výstup doručí dr. Smékalové osobně/emailem.
Doporučená literatura
  • Hadj Moussová,Z., Valentová,L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha:UK, 2002..
  • Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Kucharská,A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve SPC. Praha:IPPP ČR, 2007..
  • Mertin, V., Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáda. Pedagogická diagnostika.. Wolters Kluwer Česká republika.
  • Pešová,I.,Šamalík,M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha:Grada,2006..
  • Zdeněk Matějček. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr