Předmět: Školní psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Školní psychologie
Kód předmětu PCH/NSKOL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Specifika práce ŠP na základní a střední škole (ŠPP, legislativa, vztažná síť) Proměna a obohacení práce ŠP během a po Covid-19 Práce školního psychologa s jednotlivcem Práce školního psychologa se třídou Práce školního psychologa s rodinou/rodiči Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a žáci nadaní Prevence ve školní třídě (zásady efektivní prevence, úrovně vstupů do třídy Specifické zakázky ŠP Specifické nástroje ŠP (specifika psychologických vyšetření a psaní zpráv ve škole) Etika ve školním poradenství 2 Kazuistické případy Potřeby praxe, vědecký potenciál a rozměr ŠP

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: - popíše principy poskytování školních psychologických služeb, - vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů, - zná principy tvorby adaptačního programu, - zná diagnostické metody používané při práci ŠP, - vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů. Dovednosti - student: - dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu, - aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte, - aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
Předpoklady
Základy školní psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní zájem o danou disciplínu. Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Znalosti a porozumění dané problematice.
Doporučená literatura
  • Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie.. Praha: Portál.
  • Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi, 3.vyd.. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd.. Praha: Portál.
  • Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada.
  • Procházka, R., Šmahaj, J, Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie.. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr