Vyučující
|
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifika práce ŠP na základní a střední škole (ŠPP, legislativa, vztažná síť) Proměna a obohacení práce ŠP během a po Covid-19 Práce školního psychologa s jednotlivcem Práce školního psychologa se třídou Práce školního psychologa s rodinou/rodiči Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a žáci nadaní Prevence ve školní třídě (zásady efektivní prevence, úrovně vstupů do třídy Specifické zakázky ŠP Specifické nástroje ŠP (specifika psychologických vyšetření a psaní zpráv ve škole) Etika ve školním poradenství 2 Kazuistické případy Potřeby praxe, vědecký potenciál a rozměr ŠP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: - popíše principy poskytování školních psychologických služeb, - vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů, - zná principy tvorby adaptačního programu, - zná diagnostické metody používané při práci ŠP, - vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů. Dovednosti - student: - dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu, - aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte, - aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
|
Předpoklady
|
Základy školní psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní zájem o danou disciplínu. Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Znalosti a porozumění dané problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie.. Praha: Portál.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi, 3.vyd.. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada.
-
Procházka, R., Šmahaj, J, Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada.
-
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie.. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum.
|