Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Život a dílo Sigmunda Freuda, základní principy psychoanalýzy. Etapa afekt-trauma, raná teorie vzniku neuróz. Topografický model lidské psychiky, Primární a sekundární proces, výklad snů. Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje, perverze. Freudovo pojetí narcismu, Strukturální model lidské psychiky, Freudovy teorie úzkosti. Freudovi blízcí spolupracovníci. Karl Abraham, Sandor Ferenczi. Psychologie já. Britská a Americká škola objektních vztahů. Psychologie self H. Kohuta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit základní východiska klasické Freudovy psychoanalýzy, včetně teorií jeho nejbližších spolupracovníků. Obsahem předmětu je rovněž uvedení do vybraných směrů postfreudovské psychoanalýzy.
Hlubší porozumění vzniku a vývoji psychoanalytických směrů a jejich vlivu na vývojovou psychologii a psychoterapii.
|
Předpoklady
|
Bakalářský stupeň oboru Psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast ve výuce, seminární práce/recenze, krátký test znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Černoušek, M. (1996). Sigmund Freud, dobyvatel nevědomí. Praha.
-
Freud, S. (1991). Vybrané spisy I.. Praha.
-
Freud Sigmund. (1993). Vybrané spisy II. . Praha.
-
Freud Sigmund. (1994). Výklad snů. Pelhřimov.
-
Sayersová, J. (1999). Matky psychoanalýzy. Praha.
-
Schwarz, J. (2003). Dějiny psychoanalýzy. Praha.
|