Vyučující
|
-
Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Novorozenecké a kojenecké období: klinicko psychologické zákonitosti, mentální retardace, autismus, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 2. Batolecí věk: klinicko psychologické zákonitosti, reaktivní porucha v dětství, desihnibovaná porucha v dětství, obtížný temperament, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 3. Vývojové a získané poruchy řeči u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 4. Předškolní věk: klinicko psychologické zákonitosti, ADHD, porucha opozičního vzdoru, enurézy a enkoprézy, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 5. Mladší školní věk: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy učení, specifické a nespecifické emoční poruchy v dětství, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 6. Poruchy spánku u dětí, tiky a záchvatovité stavy u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 7. Oblast prepuberty: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy chování, predelikventní vývoj, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 8. Oblast pubertálního období: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, schizofrenie a bipolární porucha, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 9. Adolescence: klinicko psychologické zákonitosti, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy pohlavní identity, alterace pohlavní orientace, psychodiagnostika, terapeutické možnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět klinicko psychologické repetitorium I bude zaměřen na problematiku dětské klinické psychologie. V jednotlivých přednáškách budou probírány otázky nejčastějších dětských psychických poruch, jejich psychodiagnostika a terapeutické možnosti. Využívány rovněž budou výukové klinické kazuistiky. Témata budou zaměřena následovně:
Cílem kurzu je získání znalostí o klinickou práci a praktické klinické úvahy pro psychology. Cílem tohoto kurzu je osvojit si hlubších znalostí a dovednosti z oblasti dětské klinické psychologie.
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní zapojení do průběhu výuky. Okruhy ke zkoušce: 1. Psychologický vývojová diagnostika 0-3 let (vývojové škály, neuropsychologický rozbor, vývojové zákonitosti, ukazatele odchylek o vývojové normy atd. 2. Mentální retardace (vývojové zákonitosti, diagnostické možnosti, možnosti terapeutické péče) 3. Poruchy autistického spektra (vývojové zákonitosti, diagnostické možnosti, možnosti terapeutické péče) 4. Batolecí věk: (klinicko psychologické zákonitosti, reaktivní porucha v dětství, desihnibovaná porucha v dětství, obtížný temperament, psychodiagnostika, terapeutické možnosti) 5. Vývojové a získané poruchy řeči u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 6. Předškolní věk: (klinicko psychologické zákonitosti, ADHD, porucha opozičního vzdoru, enurézy a enkoprézy, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 7. Poruchy spánku u dětí, tiky a záchvatovité stavy u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 8. Mladší školní věk: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy učení, specifické a nespecifické emoční poruchy v dětství, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 9. Oblast prepuberty: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy chování, predelikventní vývoj, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 10. Oblast pubertálního období: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, schizofrenie a bipolární porucha, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 11. Adolescence: (klinicko psychologické zákonitosti, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy pohlavní identity, alterace pohlavní orientace, psychodiagnostika, terapeutické možnosti).
|
Doporučená literatura
|
-
LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. (1989). Dětská psychoterapie. Praha : Avicenum.
-
Prochaska, J., & Norcross, J. (2013). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Nelson Education..
-
Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
SVOBODA, M. (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
-
Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2012). Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing.
-
WHO (2006) MKN-10. (2006). Mezinárodní klasifikace nemocí- Duševní poruchy a poruchy chování.. Praha: Psychiatrické centrum.
|