Předmět: Gerontopsychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Gerontopsychologie
Kód předmětu PCH/NGER
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problém stárnutí, základní problémy vyššího věku, psychologické determinanty stárnutí, osobnostní změny. Dobrá, úspěšná a smysluplná staroba. Psychologické a psychiatrické aspekty: teorie, diagnostika, intervence. Intervenční psychologické a psychoterapeutické techniky využitelné v praxi psychologa. Specifika výzkumu ve vyšším věku: metodologie, realizace a interpretace. Práce s rodinou seniora, podporné programy. Specifika dalších pomáhajících profesi a začlenění psychologa do týmu. Aktivity Přednáška, aktívní účast na diskusích. Nacvičování intervenčních technik. Nacvičování sběru dat pro kvalitativní výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Uvést studenty do základních pojmů a vztahů v oblasti gerontopsychologie. Poskytnout studentovi psychologie vhled do nejdůležitějších problémů seniora, které využije ve své psychologické praxi. Jde hlavně o nefarmakologické přístupy a intervence zaměřené na jedince s demencí, depresi a jiných obvyklých diagnóz.
Studenti budou schopni orientovat se v nejdůležitějších pojmech v gerontopsychologii a také v otázkách základních témat, problémů teorii, intervence a výzkumu.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Písemný test. Student je schopen pracovat s vědeckými databázemi (hlavně WoS a SCOPUS) a vyhledávat nejnovější informace v oboru.
Doporučená literatura
  • Buijssen, Huub. (2006). Demence: průvodce pro rodinné příslušníky a pečovatele.. Praha Portál.
  • Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený.. Praha, Lidové noviny.
  • Exley, Helen. (2009). Krásná léta ? O šťastném stárnutí. Slovart.
  • Haškovcová, H.:. (2000). Thanatologie. Nauka o umírání a smrti.. Praha, Galén.
  • Hennezelová, De M.:. (1997). Smrt zblízka - umírající nás učí žít.. Praha, ETC Publishing.
  • Křivohlavý, J., Kaczmarczyk, S.:. (1995). Poslední úsek cesty.. Praha, Návrat domů.
  • Kubíčková, N.:. (2001). Zármutek a pomoc pozůstalým.. Praha, ISV.
  • Kübler-Rossová, E.:. (1995). Odpovědi na otázky o smrti a umírání.. Praha, Tvorba.
  • Pichaud, C., Thareuová, I.:. (1999). Soužití se staršími lidmi.. Praha, Portál.
  • Smithová, L.:. (1994). Konečná stanice. Praha, Portál.
  • Start - Hamilton, I.:. (1999). Psychologie stárnutí. Praha, Portál 1999. Praha, Portál.
  • Švancara, J.:. (1983). Psychologie stárnutí a stáří.. Praha, SPN.
  • Tavel, P.:. (2009). Psychologické problémy v starobe I.. Pusté Ul?any: Schola Philosophica.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr