Vyučující
|
-
Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
-
Šucha Matúš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vtípil Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Znalostní část 1. Úvod do manažerské psychologie a. Organizační chování a management b. Organizační struktura c. Psychologická smlouva d. Vymezení manažerské psychologie, její vývoj a zařazení mezi další disciplíny psychologie práce a organizace 2. Teorie a přístupy řízení a manažerské psychologie a. Teorie systémová, kontingenční, kulturní a učící se organizace b. Subjektivní a objektivní řízení 3. Manažerské řízení a. Tři úrovně řízení b. Typologie a styly řízení (Friedler; Fleishman; Hersey & Blanchard; Gretz & Drozdeck atd.) 4. Manažerské činnosti a role psychologie a. Mise a Vize b. Obecné činnosti manažera (plánování, organizování, řízení, kontrola atd.) c. Specifické činnosti manažera (výběr, adaptace, hodnocení, odměňování, motivace, koučování, mentoring, redefinice, propouštění atd.) 5. Řízení zaměstnanců a. Jednotlivec vs. skupina b. Učení c. Delegování d. Time-management a jeho podpora 6. ISŘ, Lean management a myšlení a. 5S, Kaizen b. Ishikawa 7. Řízení výkonu jednotlivců a skupin, hodnocení a. MBO b. Balanced Score Card c. KPI d. Mystery Shopping 8. Komunikace a. Distribuce informací, efektivní modely distribuce b. Porady, e-maily, sdílené prostory, virtuální prostředí c. Vyjednávání, konflikty 9. Řízení změny a. Psychologické aspekty změny b. Postupy změny 10. Zásady manažerské práce a časté chyby manažera Seminární část 1. Analýza významných manažerských osobností (S. Jobs, J. Welch, M. Kent, N. Reithofer, M. Zuckerberg) 2. Modelové situace Tento předmět je inovován o nové poznatky v oboru manažerské psychologie a příbuzných disciplín. Zařazena byla samostatná analytická činnost studentů v oblasti manažerských stylů a jejich psychologických důsledků. Doplněny byly nácvikové modelové situace pro vyjednávání a řešení manipulace. Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0138 ?Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů?.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavní cílem předmětu je seznámení studentů se základními okruhy manažerské psychologie jako disciplíny řešící setkání řídících a řízených zaměstnanců v kontextu jejich osobností, procesu řízení a činností v pracovním prostředí. Vedle znalostního základu je cílem předmětu vytváření schopností k analýze manažerských stylů. Předmět zprostředkovává základní vhled do psychologické problematiky řízení malých i velkých týmů.
- Definuje disciplínu manažerské psychologie - Popíše vývoj disciplíny - Vysvětlí hlavní teorie manažerské psychologie, styly řízení a typologie - Definuje manažerskou činnost a způsoby ovlivňování zaměstnanců z pohledu manažerské psychologie - Popíše vybrané způsoby řízení výkonosti a specifické nástroje řízení - Sestaví efektivní model obecné distribuce informací - Analyzuje styly řízení na základě pozorování a rozboru mluvených a psaných pramenů - Uplatňuje metody vyjednávání
|
Předpoklady
|
Psychologie práce a organizace
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Docházka (2 absence povoleny) Samostatné vypracování případové studie a její obhájení ve výuce. Účast na modelových situacích během seminářů.
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M. & STEPHENS, T. (2008). Management a leadership.. Praha.
-
ARMSTRONG, M. (2009). Odměňování pracovníků.. Praha.
-
BEDRNOVÁ, E. & NOVÝ, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
-
BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování.. Brno.
-
CIPRO, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení.. Praha.
-
COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
-
DVOŘÁKOVÁ, Z. et al. (2007). Management lidských zdrojů.. Praha.
-
HOLÁ, J. (2011). Jak zlepšit interní komunikaci.. Brno.
-
IMAI, M. (2011). Kaizen.. Brno.
-
ISAACSON, W. (2011). Steve Jobs.. Praha.
-
Jarošová, E. a kol. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha.
-
Jay, R., Templar, R. (2006). Velká kniha manažerských dovedností. Praha.
-
Mikuláštík, M. (2007). Manažérska psychologie. Praha.
-
MILLER, L. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance.. Praha.
-
PAUKNEROVÁ, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha.
-
PLAMÍNEK, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha.
-
Provazník, V.: . (2002). Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha.
-
SENGE, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha.
-
WAGNEROVÁ, I. et al. (2011). Psychologie práce a organizace.. Praha.
-
WELCH, J. (2005). Cesta k vítězství.. Praha.
|