Předmět: Pedagogickopsychologické poradenství

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Pedagogickopsychologické poradenství
Kód předmětu PCH/MSKOP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogicko-psychologické poradenství u nás - význam, vývoj, současnost 2. Pedagogicko-psychologické poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání 3. Pedagogicko-psychologická diagnostika, psaní zpráv 4. Školní zralost 5. Specifické poruchy učení - klasifikace, diagnostika, doporučení a náprava 6. Hyperkinetické poruchy 7. Poradenství pro nadané a talentované 8. Výchova k volbě povolání, kariérové poradenství, poradenství pro volný čas 9. Specifika práce v SPC a SVP (ideálně zvaný host) 10. Aktuální trendy v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny)
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zorientovat se v systému ped.psych.poradenství a získat znalosti a dovednosti pro poradenskou psychologickou práci v této oblasti
Student bude mít znalosti a dovednosti potřebné pro vykonávání funkce poradenského psychologa ve školských porad.zařízeních
Předpoklady
Absolvování 2.bloku studia psychologie, zájem o poradenskou práci v oblasti školství, absolvování stáže ve školském poradenském zařízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

-aktivní účast na seminářích -vlastní prezentace zkušeností z praxe nebo exkurze -prokázání znalostí a prostudování zadané literatury
Doporučená literatura
  • Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Krejčová, L., Mertin, V. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Wolters Kluwer.
  • Zdeněk Matějček. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní