Předmět: Pedagogická a školní psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Pedagogická a školní psychologie
Kód předmětu PCH/MS4
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolařík Marek, PhDr. Ph.D.
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
Obsah předmětu
1. Podoba a cíle vzdělávání u nás a ve světě, klíčové dokumenty v českém vzdělávacím systému 2. Klíčové instituce v českém vzdělávání a jejich role 3. Základní terminologie pedagogické psychologie 4. Mýty ve vzdělávání 5. Odraz asocianismu, behaviorismu a neobehaviorismu v českém školství 6. Potřeby žáků a motivace ve škole - základní teorie + specifické přístupy 7. Kognitivismus a konstruktivismus 8. Mozkově kompatibilní vzdělávání a humanistický pohled na vzdělávání 9. Školní (ne)úspěšnost 10. Problematika hodnocení ve vzdělávání 11. Standardizované testování a kritika selektivity českého školství 12. Třída jako sociální skupina 13. Učitelé (specifika profese, požadované kompetence apod.) 14. Alternativní přístupy ke vzdělávání 1 (reformní školy: Montessori apod.) 15. Alternativní přístupy ke vzdělávání 2 (kritická pedagogika, unschooling apod.) 16. Distanční vzdělávání a využívání digitálních technologií ve výuce 17. Morální vývoj a hodnotové vzdělávání ve škole 18. Sociálně-emocionální učení a pozitivní psychologie ve škole 19. Systém školského a školního poradenství 20. Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a žáci nadaní 21. Prevence ve školní třídě (zásady efektivní prevence, úrovně vstupů do třídy, diagnostika na úrovni třídy) 22. Intervence ve školní třídě (vyšetřování a řešení vztahových problémů - šikany apod.) 23. Krizová intervence na úrovni třídy a školy 24. Výchovné problémy a rizikové chování žáků 25. Základní metody pedagogicko-psychologické diagnostiky 26. Poradenská a metodická práce s učiteli 27. Poradenská práce s rodiči / rodinou 28. Specifické přístupy poradenství využívané ve školství

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Složení státní závěrečné zkoušky.
- orientace v problematice pedagogické psychologie na úrovni vhodné pro výkon regulované profese Školní psycholog (Jiný odborný pracovník - psychologie)
Předpoklady
Splnění všech předpokladů dle řádu UP v Olomouci pro připuštění ke státním závěrečným zkouškám.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Systematická příprava ke zkoušce
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -