Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Školní ne/úspěšnost v souvislostech, známkování a formativní hodnocení 2) Emoce ve škole, školní klima, sociálně-emoční kompetence a jejich rozvoj 3) Morální vývoj v kontextu školy a hodnotové vzdělávání 4) Třídní klima a vztahy ve třídě (sociometrie, role žáků ve třídě, typy třídního kolektivu) 5) Negativní jevy ve škole - mimo šikanu, a jak s nimi pracovat (záškoláctví, užívání návykových látek a jeho prevence, efektivní preventivní programy, aj.) 6) Negativní jevy ve škole - šikana a její řešení 7) Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a nadaní žáci vč. zákonných úprav 8) Standardizované testování v rámci školství, IQ a kritika selektivity českého školství 9) Učitelé a specifika jejich profese, požadované dovednosti (např. management třídy aj.) 10) Role rodičů ve vzdělávacím systému a komunikace s nimi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou školní ne/úspěšnosti, standardizovaného testování, specifiky jednotlivých aktérů ve školství (rodiče, učitelé, žáci), sociálními procesy ve škole vč. negativních jevů, a jejich vzájemnými souvislostmi.
Absolvent: - orientuje se v nárocích povolání učitele a dovede popsat specifika jeho interakcí se žáky - zná zásady pro komunikaci s ostatními aktéry ve vzdělávání
|
Předpoklady
|
Znalosti z kognitivní a sociální psychologie, terminologie pedagogické psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, splnění průběžných úkolů (2 recenze), závěrečná ústní zkouška. Podrobněji viz Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
-
Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
-
Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, Portál.
-
Vacek Pavel. (2010). Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové.
|