Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Život a dílo Sigmunda Freuda. Základní principy psychoanalýzy. Etapa afekt-trauma. Trauma, represe a konverze. Raná teorie vzniku neuróz. Topografický model lidské psychiky. Primární a sekundární proces, výklad snů. Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje. Oidipovský komplex. Perverze. Dělení perverzí, modely jejich vzniku. Freudovo pojetí narcismu. Strukturální model lidské psychiky. Superego. Freudovy teorie úzkosti. Freudovi blízcí spolupracovníci. Karl Abraham, Sandor Ferenczi. Psychologie Já - Anna Freudová, Heinz Hartmann, Ernst Kris, Erik Erikson. Britská škola objektních vztahů - Melanie Kleinová, Wilfred Bion, Nezávislí. Americká škola objektních vztahů - Edith Jacobsonová, Margaret Mahlerová, Otto Kernberg. Psychologie self Heinze Kohuta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prezentace klasické Freudovy psychoanalýzy, která podstatně ovlivnila další vývoj obecné, vývojové psychologie a psychoterapie a návazných psychodynamických směrů.
Hlubší kritický vhled do psychodynamického a psychoanalytického myšlení.
|
Předpoklady
|
Doporučeným předpokladem je dosažený bakalářský stupeň oboru Psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej
Účast ve výuce, diskuze v hodinách, recenze na publikaci od S. Freuda nebo některého z blízkých spolupracovníků, úspěšné absolvování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
|