Vyučující
|
-
Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je orientován více formou semináře. - Struktura ideového a technického plánu výzkumu. - Rekapitulace metodologických přístupů - Rešeršní systémy a práce s literaturou - Zaměření na výzkumný problém, formulace výzkumných otázek a hypotéz - Tvorba ideového a technického výzkumného plánu - Zdroje i inspirace pro vlastní výzkumnou práci, grantová problematika v kostce Formou diskuze se pracuje s náměty studentů a s možnými chybami v konkrétním výzkumném plánu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 37 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výstupem předmětu je vypracování vlastního výzkumného plánu (cca 3 - 5 normostran A4) obsahujícího zdůvodnění výzkumu, teoretická východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Studenti si tak ujasní směřování svého výzkumu, zváží použití vhodných metod a následně se procvičí ve formulování vlastních výzkumných záměrů, které poté zpracovávají ve svých diplomových a jiných budoucích výzkumných pracích.
Student na základě absolvování předmětu: - zná požadovanou formu i obsah ideového a technického plánu výzkumu - orientuje se v základních metodologických postupech v oboru psychologie, resp. ví, kde dostudovat potřebné informace - dokáže stručně teoreticky ukotvit a vymezit výzkumný záměr na základě rešerše relevantních zdrojů - umí formulovat výzkumný problém, cíle výzkumu, hypotézy případně výzkumné otázky - umí zanalyzovat konkrétní výzkumný problém, zvolit adekvátní metody a svou volbu argumentačně podepřít - dokáze zhodnotit kvalitu cizího výzkumného záměru na základě relevantích kritérií
|
Předpoklady
|
Znalost psychologické metodologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Znalosti jsou ověřovány v rámci ústní zkoušky, kde kromě obhajoby svého výzkumného záměru jsou studenti dotazováni na znalosti metodologie. Dále jsou tyto znalosti ověřovány v průběhu výuky, kde se formou diskuze pracuje s náměty studentů a s možnými chybami v konkrétním výzkumném plánu. Dovednosti jsou ověřovány pomocí vypracování seminární práce na téma "Ideový a technický plán výzkumu" (Rozsah 3 až 5 normostran A4, tj. 5400 až 9000 znaků včetně mezer) obsahující zdůvodnění výzkumu, teoretická východiska, cíle výzkumu, plánovaný design výzkumu, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Tato práce je v rámci ústní zkoušky prodiskutována a ohodnocena známkou. Studenti se tak procvičí ve formulování vlastních výzkumných záměrů, které poté většinou zpracovávají ve svých diplomových pracích. Doporučené zdroje: Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého. MANUÁL PRO PSANÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ NA KATEDŘE PSYCHOLOGIE FF UP V OLOMOUCI stažitelný z: http://www.ff.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/Diplomove_a_bakal.prace/Manual_pro_psani_diplomovych_praci_06092012.PDF Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
|
Doporučená literatura
|
-
MANUÁL PRO PSANÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ NA KATEDŘE PSYCHOLOGIE FF UP V OLOMOUCI.
-
Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc.
-
Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha.
|