Předmět: Klinicko psychologické repetitorium 1

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Klinicko psychologické repetitorium 1
Kód předmětu PCH/MKP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Novorozenecké a kojenecké období: klinicko psychologické zákonitosti, mentální retardace, autismus, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 2. Batolecí věk: klinicko psychologické zákonitosti, reaktivní porucha v dětství, desihnibovaná porucha v dětství, obtížný temperament, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 3. Vývojové a získané poruchy řeči u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 4. Předškolní věk: klinicko psychologické zákonitosti, ADHD, porucha opozičního vzdoru, enurézy a enkoprézy, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 5. Mladší školní věk: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy učení, specifické a nespecifické emoční poruchy v dětství, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 6. Poruchy spánku u dětí, tiky a záchvatovité stavy u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 7. Oblast prepuberty: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy chování, predelikventní vývoj, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 8. Oblast pubertálního období: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, schizofrenie a bipolární porucha, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 9. Adolescence: klinicko psychologické zákonitosti, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy pohlavní identity, alterace pohlavní orientace, psychodiagnostika, terapeutické možnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět klinicko psychologické repetitorium I bude zaměřen na problematiku dětské klinické psychologie. V jednotlivých přednáškách budou probírány otázky nejčastějších dětských psychických poruch, jejich psychodiagnostika a terapeutické možnosti. Využívány rovněž budou výukové klinické kazuistiky. Témata budou zaměřena následovně:
Cílem kurzu je získání znalostí o klinickou práci a praktické klinické úvahy pro psychology. Cílem tohoto kurzu je osvojit si hlubších znalostí a dovednosti z oblasti dětské klinické psychologie.
Předpoklady
bez předchozích předpokladů

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní zapojení do průběhu výuky. okruhy ke zkoušce: 1. Psychologický vývojová diagnostika 0-3 let (vývojové škály, neuropsychologický rozbor, vývojové zákonitosti, ukazatele odchylek o vývojové normy atd. 2. Mentální retardace (vývojové zákonitosti, diagnostické možnosti, možnosti terapeutické péče) 3. Poruchy autistického spektra (vývojové zákonitosti, diagnostické možnosti, možnosti terapeutické péče) 4. Batolecí věk: (klinicko psychologické zákonitosti, reaktivní porucha v dětství, desihnibovaná porucha v dětství, obtížný temperament, psychodiagnostika, terapeutické možnosti) 5. Vývojové a získané poruchy řeči u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 6. Předškolní věk: (klinicko psychologické zákonitosti, ADHD, porucha opozičního vzdoru, enurézy a enkoprézy, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 7. Poruchy spánku u dětí, tiky a záchvatovité stavy u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 8. Mladší školní věk: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy učení, specifické a nespecifické emoční poruchy v dětství, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 9. Oblast prepuberty: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy chování, predelikventní vývoj, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 10. Oblast pubertálního období: (klinicko psychologické zákonitosti, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, schizofrenie a bipolární porucha, psychodiagnostika, terapeutické možnosti). 11. Adolescence: (klinicko psychologické zákonitosti, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy pohlavní identity, alterace pohlavní orientace, psychodiagnostika, terapeutické možnosti).
Doporučená literatura
  • Langmeier, Balcar, Špitz. (2000). Dětská psychoterapie. (2. vydání).. Praha: Portál.
  • Prochaska, J., & Norcross, J. (2013). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Nelson Education.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vydání).. Praha: Grada.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2002). Psychodiagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně právním kontextu..
  • WHO. MKN-10. (2006). Mezinárodní klasifikace nemocí - Duševní poruchy a poruchy chování.. Praha: Psychiatrické centrum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní