Vyučující
|
-
Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Znalosti, lidský kapitál a.Jejich význam v současné globalizované ekonomice 2.Rozdíly mezi národními kulturami na základě Hofstedeho kulturních dimenzí 3.Vliv kulturních rozdílů v mezinárodních firmách na a.Obchod b.Proces podnikání c.Řízení 4.Význam klíčových mezikulturních faktorů na práci znalostních pracovníků 5.Kultura vztahů pod vlivem organizační kultury a.Normy b.Standardy c.Systémy a hodnoty d.Vliv změny vlastníků na vztahy v organizaci 6.Hierarchie a postavení jednotlivce a.Skupinové zájmy a zájmy jednotlivců 7.Případové studie z interkulturního/multikulturního prostředí, analýzy, diskuse Tento předmět je inovován o zařazení nejnovějších poznatků z oblasti řízení lidského kapitálu v interkulturním prostředí. Tyto poznatky jsou čerpány z aktuálních studií zveřejňovaných uznávanými firmami jako McKinsey, PWc, Gartner apod. Dále jsou důsledně inovovány případové studie, jejichž rozbory tvoří významnou součást edukačního procesu. Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0138 "Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů".
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je připravit studenty jako budoucí znalostní pracovníky, na spolupráci v interkulturních/multikulturních týmech. Interkulturní manažer je zodpovědný za to, že komunikace mezi spolupracovníky, klienty a dalšími subjekty je jednoznačná, nezatížená vlivem jednotlivých kultur a v důsledku toho vznikajících nedorozumění. Proto manažer musí mít určité vlastnosti a schopnosti, zejména: interkulturní povědomí, pružnost, schopnost využívat různosti kultur a trpělivost. Podobné schopnosti musí mít i člen týmu. Kurz tedy připraví studenty jak na roli člena týmu, tak na roli vedoucího interkulturního/multikulturního týmu. Předmět je součástí manažerského vzdělávání v rámci modulu "MBA".
Odborné znalosti: Uplatňuje znalost faktu, že klíčovým zdrojem rozvoje společnosti jsou znalosti, resp. lidský kapitál. Popisuje odlišnosti evropské, americké a asijské firemní kultury Spolupracuje a komunikuje v interkulturních/multikulturních týmech Odborné dovednosti: Zohledňuje kulturní rozdíly mezi představiteli rozdílných geografických oblastí při pracovních i osobních jednáních s představiteli různých kultur, resp. v mezinárodních pracovních skupinách Obecné způsobilosti: Disponuje vyšším stupněm kulturní/interkulturní inteligence díky řešení a případových studií a týmovým diskusím o nich
|
Předpoklady
|
Je doporučeno absolvování kurzů KAE/LZ1 a KAE LZ2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Účast ve výce. V úvodu kurzu budou studentům zadány semestrální práce na téma: Kulturní specifika dané země (bude specifikováno pro každého studenta), jejich odraz v činnosti mezinárodních týmů a doporučené způsoby reflexe. Kurz je ukončen kolokviem. Jeho udělení je podmíněno aktivní participací ve výuce a odevzdáním seminární práce v termínu, který bude stanoven na první výuce. Práci lze přepracovat nejvýše jedenkrát. Výuka je vedena prostřednictvím Edisu, kde budou uvedeny podrobné požadavky na absolvování kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
http://www.kwintessential.co.uk/index.php.
-
Armstrong, M., Stephens, T. Management and leadership. Kogan Page 2005.
-
HOFSTEDE, G. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: FF UK, 1999..
-
Lane, DiStefano, Maznevski. International Management Behaviour. Blackwell 2000.
-
Parhizgar, K.D. Multicultural Behavior and Global Business Environments. Int. Business Press 2002.
-
Schneider, S et JL Barsoux. Managing across borders. Pearson 1999.
-
Trompenaars, F. Riding the waves of culture. The Economist books 1998.
|