Vyučující
|
-
Šmahaj Jan, PhDr. Ph.D.
-
Zielina Martin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení kyberpsychologie, kyberkultury a informační společnosti - Virtuální realita, současné přístupy a teorie ve stínu psychologie - Pozitivní aspekty on a off-line technologií s dopadem na lidskou psychiku - Příbuzné obory využívající ICT zahrnující psychologické konsekvence (psychologie dopravy, psychologie reklamy a propagace) - Transformace lidské komunikace do virtuálního prostředí, sociální sítě - On-line identita, kybersex, emoce a vztahy ve virtuálním prostředí - Využití ICT v procesu zpracování informací a učení - Využití virtuální reality a Internetu v procesu psychoterapie, poradenství a diagnostiky - Důležitost a dopad Internetu pro dítě ve vývojových stádiích - Internetové on-line hraní, Internet na pracovišti, Internet a psychologie reklamy, nákupní zvyky - Negativní dopady virtuální reality, Internetu na lidskou psychiku a tělesné schéma - Virtuální realita a neuropsychologie, psychofyziologie - Virtuálně patologické chování, závislost na virtuální realitu, trestná činnost ve virtuálním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu K yberpsychologie je seznámit studenty s mladým "přístupem" v psychologii, který je z důvodu progresivního rozvoje moderních telekomunikačních prostředků a možností, dnes již prakticky nutností. Studenti mají možnost získat aktuální poznatky o interakci člověk-kyberprostor-společnost. Předmět si klade za cíl poukázat na pozitivní, negativní a vědeckou dimenzi využití kyberprostoru s praktickým dopadem pro obor psychologie.
Studenti se budou orientovat v oblasti kyberpsychologie. Osvojí si základní terminologii a teorie, porozumí možnostem její aplikace v rámci psychologické praxe a výzkumu. Studenti se budou schopni orientovat v základních metodách kyberpsychologie. Budou schopni samostatně navrhnout jednoduchý design výzkumu využívající její přístupy.
|
Předpoklady
|
Orientace v obecné psychologii, sociální psychologii, kognitivní psychologii, pedagogické psychologii, klinické psychologii, pracovní psychologii a psychologii osobnosti
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Při ústní zkoušce prokázání porozumění základních termínů a přístupů Kyberpsychologie. Aktivní zapojení do průběhu výuky. V rámci zápočtu zpracování seminární práce (prezentace zvoleného tématu, překlad části odborné knihy či článku) nebo tvorba výzkumného záměru pro praktické využití Kyberpsychologie v psychologické praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
Barak, A.:. Psychological aspects of cyberspace: theory, research, applications. Cambridge, 2008..
-
Köpplová, B., Jirák J.:. Média a společnost. Portál, Praha, 2003..
-
Lévy, P.:. Kyberkultura. Karolinu, Praha, 2000..
-
Miller, F. P., Vandome, A. F., McBrewster, J.:. Cyberpsychology. AlphaScript Publishing, 2010..
-
Norman, K.: Cyberpsychology:. An Introduction to Human-Computer Interaction, Cambridge, 2008..
-
Riva, G., Galimbeti, C.:. Toward cyberpsychology: mind, cognition, and society in the Internet age, IOS Press, 2001..
-
Subrahmanyam, K., Šmahel, D. Digital youth: The roel of media in development. New Yourk: Springer, 2011..
-
Šmahel, D.:. Psychologie a internet. Triton, Praha, 2003..
-
Whitty, M.:. The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. John Wiley and Sons, 2012..
|