Vyučující
|
-
Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Novorozenecké a kojenecké období: klinicko psychologické zákonitosti, mentální retardace, autismus, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 2. Batolecí věk: klinicko psychologické zákonitosti, reaktivní porucha v dětství, desihnibovaná porucha v dětství, obtížný temperament, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 3. Vývojové a získané poruchy řeči u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 4. Předškolní věk: klinicko psychologické zákonitosti, ADHD, porucha opozičního vzdoru, enurézy a enkoprézy, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 5. Mladší školní věk: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy učení, specifické a nespecifické emoční poruchy v dětství, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 6. Poruchy spánku u dětí, tiky a záchvatovité stavy u dětí, klinicko psychologické zákonitosti, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 7. Oblast prepuberty: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy chování, predelikventní vývoj, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 8. Oblast pubertálního období: klinicko psychologické zákonitosti, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, schizofrenie a bipolární porucha, psychodiagnostika, terapeutické možnosti. 9. Adolescence: klinicko psychologické zákonitosti, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy pohlavní identity, alterace pohlavní orientace, psychodiagnostika, terapeutické možnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět klinicko psychologické repetitorium I bude zaměřen na problematiku dětské klinické psychologie. V jednotlivých přednáškách budou probírány otázky nejčastějších dětských psychických poruch, jejich psychodiagnostika a terapeutické možnosti. Využívány rovněž budou výukové klinické kazuistiky.
Cílem kurzu je získání znalostí o klinickou práci a praktické klinické úvahy pro psychology. Cílem tohoto kurzu je osvojit si hlubších znalostí a dovednosti z oblasti dětské klinické psychologie.
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní zapojení do průběhu výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Langmeier, Balcar, Špitz. (2000). Dětská psychoterapie. (2. vydání).. Praha: Portál.
-
Prochaska, J., & Norcross, J. (2013). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Nelson Education.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vydání).. Praha: Grada.
-
Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2002). Psychodiagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Portál.
-
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně právním kontextu..
-
WHO. MKN-10. (2006). Mezinárodní klasifikace nemocí - Duševní poruchy a poruchy chování.. Praha: Psychiatrické centrum.
|