Název předmětu | Vývojová psychologie 2 |
---|---|
Kód předmětu | PCH/DVPS2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Vývojové aspekty zralosti pro školu, psychologická problematika vstupu dítěte do školy 2. Mladší školní věk - vymezení a specifika 3. Mladší školní věk - osobnostní, kognitivní, emoční a sociální vývoj 4. Dětská kresba: vývojové fáze, význam dětské kresby v psychodiagnostice a terapii dětí 5. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, využití v psychodiagnostice a terapii 6. Dospívání: terminologie a periodizace 7. Psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny 8. Kognitivní vývoj 9. Morální a duchovní vývoj v dospívání 10. Sociální a citový vývoj dospívajících 11. Rozvoj osobnosti v dospívání, stádia vývoje osobní identity (12. Specifika adolescence)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
V návaznosti na Vývojovou psychologii 1 zaměření na vývojové zvláštnosti období od vstupu dítěte do školy, přes mladší školní věk až po pubescenci a adolescenci.
Osvojit si vývojový přístup v psychologické praxi, znát vývojová specifika a vývojové úkoly. |
Předpoklady |
Vývojová psychologie 1
PCH/DVPS1 ----- nebo ----- PCH/VPS1D |
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Požadavky pro splnění předmětu: korespondenční úkol (seminární práce), splnění docházky na přednášky, absolvování zkoušky. Podmínka udělení zápočtu: vypracování korespondenčního úkolu. Znění korespondenčního úkolu pro ZS 2024/25: vypracování písemné práce se zaměřením na jedno z níže uvedených témat, která bude obsahovat jak odkazy na odbornou literaturu, tak Vaše osobní zamyšlení nad danou problematikou. Výběr jednoho z témat: a) Psychologické aspekty vstupu dítěte do školy b) Psychologické aspekty role školáka c) Sociální vývoj v mladším školním věku d) Volba povolání e) Vztah dospívajícího k rodičům a jeho proměna f) Hodnotový a morální vývoj dospívajícího v 21. století g) Spiritualita v dospívání h) Vývoj identity v dospívání Termín odeslání úkolu: nejpozději do 4. 12. 2024 do 23:59. Bez úkolu schváleného hodnotitelem nemůže student ke zkoušce přistoupit (lhůta na opravu úkolu je 10 dnů). Práce zasílejte výhradně přes systém Moodle v MS Word, nikoli na e-mail vyučující. Práce budou hodnoceny ve spolupráci s doktorandem Mgr. Štěpán Komrska (stepan.komrska01@upol.cz). Při hodnocení je kladen důraz na původnost textu a na přesnou práci s literaturou. Formální požadavky: - Minimální rozsah korespondenčního úkolu jsou 3 normostrany, ve formátu MS Word, maximální rozsah 5 normostran. - Řádkování 1,5; písmo Times New Roman velikosti 12, zarovnání do bloku. - Využití minimálně 5 zdrojů, z toho alespoň jeden zdroj musí být zahraniční. - Práce s literaturou podle norem APA 7 - viz aktualizovaný manuál pro psaní bakalářských a diplomových prací: https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/studentum/Studium/Manual/2023_09_Manual.pdf Práce, které nebudou obsahovat vlastní zamyšlení, nedodrží normy dle APA (viz manuál na stránkách Katedry psychologie) či nedodrží stanovený rozsah, tak budou vráceny k přepracování. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|