Předmět: Psychodiagnostika dětí

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Psychodiagnostika dětí
Kód předmětu PCH/DPDGD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
tématické okruhy: 1. Vymezení psychodiagnostiky dětí (jako součást dětské klinické psychologie spolu s poruchami vývoje, resp. v širším smyslu patopsychologií dětí, a s psychoterapií dětí). Specifické rysy diagnostiky dětí, třídění diagnostických metod, osobnost diagnostika, diagnostické strategie a vedení dokumentace. Aplikační oblasti psychodiagnostiky dětí. 2. Klinické a interakční metody: diagnostický rozhovor s dítětem, s rodinou, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů dítěte. 3. Diagnostika útlého věku: Gesellova vývojová diagnostika, škály Bayleyové BSID-II, BSID-III 4. Předškolní období a diagnostika školní zralosti. 5. Výkonové testy a testy inteligence. 6. Neprojektivní kresebné techniky. 7. Projektivní metody. 8. Testy osobnosti a sociálních vztahů u dětí. 9. Specifické okruhy diagnostiky dětí: diagnostika psychické deprivace, diagnostika u organických poškození CNS, diagnostika v soudně znalecké praxi, diagnostika specifických vývojových poruch učení

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 31 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty s metodologickými principy a specifiky diagnostiky dětí, informovat o základních psychodiagnostických metodoách užívaných v praxi. Cvičení praktickcýh dovedností s administrací, vyhodnocováním a interpretací vybraných metod. Vycházet ze zařazení předmětu do širšího kontextu vývojové psychologie, patopsychologie dětí a psychodiagnostiky obecně.
kompetence v rozsahu cile předmětu
Předpoklady
bez předchozích předpokladů

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

bez požadavků
Doporučená literatura
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 1997..
  • Lezak, M.D., Howieson, D.B., Loring, D.W. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
  • Svoboda, M. (2005). Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál.
  • Vágnerová M, Svoboda M, Krejčířová D. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr