Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student navrhne pracoviště, které se zaměřuje na práci s dětmi s potížemi ve školní oblasti či s dětmi sociálně či jinak znevýhodněnými, a kde působí pedagogičtí pracovníci. Zároveň se domluví s tamním zaměstnancem, pod jehož dohledem by praxi vykonával, na délce a rámcové náplni praxe. Minimální délka praxe je v souhrnu 40 hodin/semestr. Pracoviště, kde je možné vykonat praxi, student navrhne z řad např. těchto institucí: - školním poradenské pracoviště - domově mládeže - diagnostický ústav - jiné zařízení/instituce/oorganizace pro práci se sociálně či jinak znevýhodněnými dětmi. Student předloží vyučující/mu podklady (viz Požadavky), na jejichž základě vyučující praxi schválí. Bez předchozího schválení nebude praxe uznána. V případě absolvování předmětu Individuální pedagogicko-psychologická praxe 1 se musí jednat o jiné zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání základní orientace a praxe v problematice prevence školní neúspěšnosti žáků základních škol. Studenti mohou získat zkušenosti při doučování jednotlivého dítěte (10 vyučovacích hodin) nebo v rámci chodu specializovaného pracoviště pracujícího s dětmi školního věku (30 hodin). V případě doučování dítěte je vhodné navazovat na Individuální ped.psych. praxi 1.
získání základní orientace a praxe v problematice prevence školní neúspěšnosti žáků základních škol
|
Předpoklady
|
Veškeré organizační informace a komunikace s garantem prostřednictví platformy Moodle: 2) doučování - vybrané dítě po domluvě s jejím zákonným zástupcem (cílová skupina = děti ohroženy školním neúspěchem, tj. např. děti se speciálními vzdělávacími potřebami nebo jinými obtížemi) - je možné pokračovat se stejným dítětem z praxe č. 1 1) STÁŽ: je možné pokračovat ve stejné organizaci, příp. student/ka navrhne pracoviště, kde by měl/a zájem praxi vykonat, a domluví se na podobě praxe s tamním kontaktním pracovníkem/mentorem. Vyučující praxi na tomto pracovišti schválí (přes formulář v Moodle
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Certifikát o absolvování stáže
Viz instrukce v Moodle: Jsou dvě možnosti absolvování praxe: A) individuální doučování 10 vyučovacích hodin (tj. 45 minut) s žákem (ve věku 6-15 let) - mělo by to být s žákem s výukovými potížemi, zdarma (bez nároku na odměnu) B) stáž v délce 30 hodin (tj. 30x 60 minut) v některé z vybraných institucí: - školní poradenské pracoviště, - speciálně pedagogické centrum - středisko výchovné péče - dětský domov - diagnostický ústav - nízkoprahové zařízení pro práci s dětmi - jiné zařízení/instituce/organizace pro práci se sociálně či jinak znevýhodněnými dětmi Nutné podmínky pro získání zápočtu: - Realizace doučování nebo stáž ve vybrané instituci (viz výše) - Odevzdání závěrečné reflexe (do Moodle) - Nahrání (do Moodle) skenu (nebo foto) potvrzení s podpisem A) doučování - podpis zákonného zástupce žáka; B) stáž ve vybrané instituci - podpis kontaktního pedagogického pracovníka NEJZAZŠÍ termín odevzdání výstupů z praxe 23. června!
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. a kol. (2017). Žák v krizové situaci.. Praha: Raabe.
-
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2015). Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?. Praha: D & H.
-
Stehlíková, M. (2016). Život s vysokou inteligencí. Praha: Grada.
|