Předmět: Introduction to Educational and School Psychology

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Introduction to Educational and School Psychology
Kód předmětu PCH/DIESP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická a školní psychologie - terminologie a metody 2. Učení a vyučování - teorie a přístupy 3. Behavioristický a kognitivistický přístup k učení 4. Inovativní přístupy k učení a vyučování 5. Význam motivace ve výuce 6. Školní úspěšnost a cíle vzdělávání 7. Sociální kontext učení a vzdělávání 8. Žáci s SVP, inkluze 9. Negativní jevy ve škole (šikana apod.) 10. Možnosti uplatnění psychologa ve školství 11. Mýty ve vzdělávání 12. Vzdělávací systémy u nás a v zahraničí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmět je poskytnout studentům informace o: - základních tématech pedagogické a školní psychologie; - "tradičních" a "alternativních" přístupech k učení a výuce; - faktorech ovlivňujících proces učení (např. paměť, motivace, inteligence atd.); - pracovních možnostech psychologa ve vzdělávacím systému a ve školním prostředí
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vysvětlit základní pojmy z oblasti pedagogické psychologie (vzdělávání, učení, výuka, motivace); - porovnat a zhodnotit různé přístupy k učení a vzdělávání; - identifikovat a popsat faktory ovlivňující proces učení a jeho výsledky; - přemýšlet o vlastních zkušenostech s učením a uvést je do kulturního a sociálního kontextu.
Předpoklady
Znalosti z kognitivní psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Aktivní účast ve výuce, splnění průběžných úkolů (2 eseje), závěrečná ústní zkouška.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr