Vyučující
|
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Psychologický přístup k původu hodnot Filozofické, náboženské a sociologické pozadí axiologie Hlavní psychologické pojmy hodnot, charakteru a morálky Psychoanalytický přístup Pojmy sociální psychologie Psychologie porozumění Psychologie osobnosti Humanistické a existenciální přístupy Kognitivní a vývojové přístupy Teoretické a praktické otázky v psychologii hodnot Hodnoty a hodnocení Klasifikace hodnot Funkce hodnot Vývoj, stabilita a změna hodnot Psychoterapie hodnot
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Hodnoty jsou klíčové psychologické pojmy, zejména propojující jiné základní pojmy, jako jsou postoje a motivy obecně a sociální psychologie, vůle a charakter v psychologii osobnosti a morálka v psychologii etiky. Otázky o původu a významu lidského pojetí dobra byly primárně diskutovány humanistickou psychologií, která vrátila zanedbaný koncept hodnot do psychologie a zdůraznila význam hodnot při porozumění lidské motivaci a vytváření perspektiv života. Hlubšího psychologického porozumění hodnot však nelze dosáhnout bez úvodu do širšího kontextu, protože vývoj psychologie je úzce spjat s intelektuálním, filozofickým, teologickým a sociologickým pozadím. Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený pohled na psychologické otázky hodnot v souladu s reprezentativními psychologickými disciplínami. Studenti by se měli také seznámit s axiologickými paradigmaty současné psychologie morálky, etiky a dalších normativně-dispozičních kategorií. Konečným cílem je projednat otázky vývoje hodnoty, stabilizace a změny na úrovni jednotlivce i skupiny.
|
Předpoklady
|
Psychologie osobnosti, Sociální psychologie, Psychologie etiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Docházka (povolená absence 2 x 1,5 h) Samostudium (např. čtení), příprava seminářů na relevantní témata
|
Doporučená literatura
|
-
Arrow, K. J. (2012). Social choice and individual values (Vol. 12).. Yale university press.
-
Basit, T. N. (2017). Eastern values; Western milieu: Identities and aspirations of adolescent British Muslim girls.. New York: Routledge.
-
Cameron, K. S., Quinn, R. E., DeGraff, J., & Thakor, A. V. (2014). Competing values leadership.. Edward Elgar Publishing.
-
Lefkowitz, J. (2017). Ethics and values in industrial-organizational psychology.. Taylor & Francis.
|