Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Vymezení kyberpsychologie, kyberkultury a informační společnosti Virtuální realita, současné přístupy a teorie ve stínu psychologie Pozitivní aspekty on a off-line technologií s dopadem na lidskou psychiku Příbuzné obory využívající ICT zahrnující psychologické konsekvence (psychologie dopravy, psychologie reklamy a propagace) Transformace lidské komunikace do virtuálního prostředí, sociální sítě On-line identita, kybersex, emoce a vztahy ve virtuálním prostředí Využití ICT v procesu zpracování informací a učení Využití virtuální reality a Internetu v procesu psychoterapie, poradenství a diagnostiky Negativní dopady virtuální reality, Internetu na lidskou psychiku a tělesné schéma Virtuálně patologické chování, závislost na virtuální realitě, trestná činnost ve virtuálním prostředí (kyberšikana)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu K yberpsychologie je seznámit studenty s mladým "přístupem" v psychologii, který je z důvodu progresivního rozvoje moderních telekomunikačních prostředků a možností, dnes již prakticky nutností. Studenti mají možnost získat aktuální poznatky o interakci člověk-kyberprostor-společnost. Předmět si klade za cíl poukázat na pozitivní, negativní a vědeckou dimenzi využití kyberprostoru s praktickým dopadem pro obor psychologie.
Studenti se budou orientovat v oblasti kyberpsychologie. Osvojí si základní terminologii a teorie, porozumí možnostem její aplikace v rámci psychologické praxe a výzkumu. Studenti se budou schopni orientovat v základních metodách kyberpsychologie. Budou schopni samostatně navrhnout jednoduchý design výzkumu využívající její přístupy.
|
Předpoklady
|
Orientace v obecné psychologii, sociální psychologii, kognitivní psychologii, pedagogické psychologii, klinické psychologii, pracovní psychologii a psychologii osobnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Při ústní zkoušce prokázání porozumění základních termínů a přístupů Kyberpsychologie. Aktivní zapojení do průběhu výuky. V rámci zápočtu zpracování seminární práce (prezentace zvoleného tématu, překlad části odborné knihy či článku) nebo tvorba výzkumného záměru pro praktické využití Kyberpsychologie v psychologické praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
& Attrill, A. Cyberpsychology.
-
& Grimshaw, M. (2014). The Oxford handbook of virtuality. Oxford: Oxford University Press.
-
Happ, C., & Melzer, A. Empathy and violent video games: aggression and prosocial behavior.
-
Miller, F. P., Vandome, A. F., & McBrewster, J. (2010). Cyberpsychology: psychology, technology, cybernetics, internet, online identity, internet friendship, cyborg, artificial intelligence, science fiction, science, interdisciplinarity, biology, engineering. Beau Bassin: Alphascript Publishing.
-
Power, A., & Kirwan, G. (2014). Cyberpsychology and new media: a thematic reader. London: Psychology Press.
|