Vyučující
|
-
Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Organizační psychologie - Cíle organizační psychologie - Vývoj disciplíny - Metody psychologie organizace - Organizační chování 2. Postoje a kognitivní spokojenost v práci - Postoje - Faktory kognitivní spokojenosti - Měření kognitivní spokojenosti 3. Organizační vazby a oddanost - Oddanost a faktorové modely oddanosti - Síla vztahu k organizaci 4. Emoce a emoční spokojenost v práci - Emoce jako vlastnost a stav v práci, sebehodnocení - Emoční percepce v práci - Teorie vztahové vazby (dyadická, skupinová, organizační) - Organizační klima 5. Leadership: zrození leadera - Motivace k vedení - Dědičné a další faktory - Rysový, kompetenční přístup 6. Leadership: efektivita leadershipu - Efektivita, výsledky a role. - Vztah s následovníky: LMX - Přístup k následovníkům: styly řízení a vedení - Autentický leadership, Servant leadership 7. Pracovní skupina - Struktura - Vývoj - Dynamika 8. Tým - Charakteristiky týmu - Rozvoj týmu - Role a dynamika 9. Organizační kultura - Kultura a její význam - Struktura a úrovně - Typologie a modely 10. Stress v práci - Pozitivní a negativní zátěž, determinanty - Stres a jeho prevence - Work-life balance a problematika přelévání 11. Psychologické a sociální patologické jevy na pracovišti - Mobbing a bossing - Násilí na pracovišti - Vnitřní výpověď a vyhoření - Závislosti na pracovišti 12. Diversita - Kulturní, věkové a genderové rozdíly - Modely spravedlnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznam studenty s metodami, nástroji a teoriemi základní psychologické disciplíny. Předmět tvoří druhou část dvojice psychologie práce (průmyslu) a organizace.
Student umí - popsat cíle a metody psychologie organizace - vysvětlit kognitivní pracovní spokojenost, její determinanty a vztah k pracovnímu výkonu - vysvětlit význam emocí i různých typů emočních vazeb pro pracovní prostředí a spokojenost - představit základní konstrukty zrození a efektivity leadera - definovat rozdíly mezi pracovní skupinou a týmem - popsat nástroje péče o pracovní skupinu a pracovní tým - vymezit roli organizační kultury a její charakteristiky - popsat zdroje narušení well-being v organizačním prostředí - popsat přístupy ke spravedlnosti v práci - vymezit význam diverzity pro organizační výstupy
|
Předpoklady
|
Psychologie práce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Studenti naplňují očekávání předmětu skrze bodový systém: Denní studenti: Zápočet min. 5 bod. - Zápočtový test , 0 nebo 5 bodů (5 bodů je za účast na testu bez ohledu na výsledek). - Zpracování studijního úkolu - 0 nebo 35 bodů. Zkouška bude probíhat písemnou formou (testem): max. 100 bodů. - Součet bodů určí úspěšnost u zkoušky a známku. - Zkouška (vč. bodů za zápočet): A 140 - 85, B 84 - 75, C 74 - 65, D 64 - 58, E 57 -50, F 49 a méně. Kombinovaní studenti: Zápočet: min. 5 bodů - Aktivní účast na prezenční přednášce: 10 bodů (2 x 5). - Zpracování studijního úkolu - 0 nebo 30 bodů. Zkouška bude probíhat písemnou formou (testem): max. 100 bodů. - Součet bodů určí úspěšnost u zkoušky a známku. - Zkouška (vč. bodů za zápočet): A 140 - 85, B 84 - 75, C 74 - 65, D 64 - 58, E 57 -50, F 49 a méně.
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M. & Stephens, T. (2008). Management a leadership. Praha: Grada.
-
Bedrnová, E. & Nový, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press..
-
Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico..
-
Christiansen, N. L., & Tett, R. (2013). Handbook of Personality at Work. New York: Routledge..
-
Kozlowski, S. W. J. (2014). Oxford Handbook of Organizational Psychology. (Vol. 1-2). New York: Oxford University Press..
-
Kubátová, J., Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů. Olomouc: VUP..
-
Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th ed.). Hoboken: Wiley..
-
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změny. Praha: Grada..
-
Rošková, E. & Schraggeová, M. (2020). Psychologické väzby v práci. Bratislava.
-
Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology. 2nd ed (Vol. 12). Hoboken: Wiley..
-
Schneider, B. & Barbera, K. (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture. New York: Oxford University Press..
-
Štikar, J., Rymeš, M., Hoskovec, J. (2000). Metody psychologie práce a organizace: Praha: UK- Karolinum..
|