Vyučující
|
-
Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Glaser Lucie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Představení aplikované behaviorální analýzy (historie, filozofické základy, dimenze) 2. Chování (respondentní & operantní chování, podmiňování, posloupnost ABC, topografie, způsoby měření) 3. Následky chování (posílení, trest, vyhasínání) 4. Antecedenty (motivace, diskriminační stimuly, prompty) 5. Verbální chování (verbální operanty, funkční analýza verbálního chování) 6. Behaviorální intervence (funkce chování, práce s problémovým chováním) 7. Využití behaviorálních principů u vývojových poruch (hodnotící nástroje, získání kritických dovedností) 8. Etika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět poskytne studentovi úvodní vhled do základních principů lidského chování a aplikované behaviorální analýzy. Hlavním cílem je vysvětlit stěžejní teoretická východiska podložená výzkumy a propojit je s praxí. A to v rozsahu od každodenních situací až po otázky klinické psychologie. Na základě absolvování tohoto předmětu by měl student být schopen základního porozumění behaviorálním principům, které jsou uplatňovány u každého lidského chování.
Na základě absolvování tohoto předmětu by měl student být schopen základního porozumění behaviorálním principům, které jsou uplatňovány u každého lidského chování.
|
Předpoklady
|
bez předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Přítomnost na přednáškách (max. 2 absence) Správné odpovědi na kvízové otázky v průběhu přednášek Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Cooper, J. O., Heron, T. E., Heward, W. L. (2007). Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River, N.J: Pearson.
|