Vyučující
|
-
Kryl Michal, MUDr.
-
Kupka Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplní seminářů bude hlubší uvedení studenta do tématu celostního pojetí člověka v medicíně, a to jak v kontextu historie, tak po soudobé koncepce. V jednotlivých kapitolách se budeme teoreticky věnovat: - historii psychosomatického myšlení - krátkému seznámení s nově vzniklou koncepcí psychosomatické medicíny jako lékařského mezioboru vytvořeného Společností psychosomatické medicíny ČLS JEP - principům biopsychosociální koncepce nemoci a zdraví - příčinám vzniku psychosomatických obtíží u pacientů - charakteristikám psychosomatických příznaků a syndromů ve vazbě na osobnost a psychosociální determinanty nemocných - přehledem nejčastějších psychosomatických onemocnění s popisem jejich příznaků a odkazem na jejich psychosociální kontext V praktické rovině budou studenti seznámeni: - s odběrem anamnestických údajů v psychosomatickém pojetí - s psychotarepeutickou technikou typu fokusingu akcentující tělesné prožívání (sebezkušenost) Základním studijním materiálem k tématu historie je přednáška vyučujícího. K tématu organizace psychosomatické péče v ČR je zásadní text Koncepce psychosomatické péče navržená výborem SPM ČLS JEP. Odkaz: https://www.psychosomatika-cls.cz/pro-odborniky/navrh-koncepce-oboru/ Základní literární oporou k jednotlivým okruhům psychosomatických onemocnění je publikace: Jan Poněšický Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Triton, 2014.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vztah mezi tělesným a duševním.Základy celostního nazírání na zdraví a nemoc (od historie k současnosti)
Povšechný přehled o složité problematice psychosomatických souvislostí zdraví a nemoci, sebezkušenost v oblasti psychofyzických reakcí vlastního organismu na různé podněty, možnost hlubšího zájmu o některý z četných přístupů k psychosomatické problematice
|
Předpoklady
|
Zájem o danou problematiku, záklaní znalosti anatomie, fyziologie a psychopatologie, schopnost syntetického myšlení, zájem o sebezkušenost, zájem o budoucí práci v klinické praxi
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce, schopnost diskutovat, ochotu k absolvování praktických psychoterapeutických technik zaměřených na tělesné prožívání
|
Doporučená literatura
|
-
Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek, J.:. Psychosomatická medicína. Grada Avicenum,.
-
J. Růžička. Psychosomatický přístup k člověku. Triton, 2006..
-
Poněšický, J. Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie.
|