Vyučující
|
-
Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kromě vlastní osobní zkušenosti bude mít student možnost se nepřímo seznámit s následujícími tématy: - základy etiky v systému školství - navázání kontaktu se žákem - tzv. small talk - motivace k učení - vývojové aspekty procesu učení - otázky výchovy - jak k dítěti jako doučující přistupovat
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 23 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prostřednictvím doučování žáka některé z olomouckých základních škol získá student zkušenost s vlastní výchovně-vzdělávací činností a zároveň se prostřednictvím kontaktu se školním psychologem dané školy blíže seznámí s fungováním školního poradenského pracoviště.
Student získá zkušenosti z práce s dítětem při doučování, bude mít přehled o otázkách výchovy a učení, bude znát základní literaturu k tématu, pozná svět školy ze strany domácí přípravy.
|
Předpoklady
|
Zájem o školskou problematiku, o učení a vývoj dětí školního věku, zkušenosti s prací s dětmi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Před praxí: - účast na úvodním setkání s garantem praxe a spolupracujícími školními psycholožkami - do 30. září navázat kontakt s přidělenou rodinou (pro účely supervize nutné realizovat alespoň 1 doučování) Během praxe: - realizování 8 vyučovacích hodin (tj. 45 minut) s přiděleným žákem; - účast na dvou supervizích se školní psycholožkou dané školy (průběžná a závěrečná); - dodržování etických zásad (viz tzv. "Kodex patrona", který je uveden v Moodle) Po praxi: - odevzdání závěrečné reflexe (přes Moodle, kde je také formulář reflexe ke stažení) nejpozději do 28. února; - odevzdání potvrzení o vykonané praxi s podpisem zákonného zástupce žáka (také přes Moodle, kde je formulář ke stažení) - podepsané potvrzení je možné nahrát jako sken nebo foto - také nejpozději do 28. února.
|
Doporučená literatura
|
-
Kopřiva, P. a kol. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
-
Langmaier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Grada.
-
Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež.. Praha: Grada.
-
Prekop, J. (1993). Malý tyran.. Praha: Portál.
-
Rogge, J. (1996). Děti potřebují hranice.. Praha: Portál.
|