Název předmětu | Dějiny psychologie 2 |
---|---|
Kód předmětu | PCH/BDPS2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Lipská (Krueger) a berlínská škola gestaltu (Wertheimer, Koffka, Köhler, Duncker) 2. Neogestaltismu (Lewin, Goldstein, Festinger, Zeigarnikovová, Heider) 3. Počátky behaviorismu (Pavlov, Thorndike), Watson, Reynerová a Jonesová 4. Neobehaviorismus (Tolman, Skinner, Hull, yalská škola, Bandura) 5. Sigmund Freud (afekt-trauma, topografický a strukturální model, dualismus pudů, terapie) 6. Ego-psychologie (Freudová, Hartmann), Kernberg a self-psychologie (Kohut) 7. Britská škola objektních vztahů (Klein, Winnicott, Balint, Bowlby) 8. Alfred Adler (motivace, rodinné konstelace, ranné vzpomínky, poradenství) 9. Otto Rank (hrdina, porodní trauma, symboly a smrt) a Wilhelm Reich 10. Carl Gustav Jung (libido, nevědomí, archetypy, terapie, náboženství, typologie osobnosti) 11. Kulturní psychoanalýza (Fromm, Horney, Sullivan) 12. Existenciální psychologie (Heidegger, Binswanger, Boss, Frankl) 13. Humanistická psychologie (Maslow, Rogers, May, Yalom) 14. Kognitivní psychologie (Turing, počítačová metafora a konekcionismus) 15. Psychedelické hnutí (změněné stavy vědomí, důvody zkoumání, popularizátoři) 16. Transpersonální psychologie (předchůdci, Grof, BMP, COEX, psychospirituální krize) 17. Postmoderní psychologie (Lyotard, Derrida, Foucault, sociální konstrukce reality) 18. Psychologie osobnosti (Allport, Eysenck, Big Five a další modely osobnosti)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Prezentace hlavních škol psychologie 20. století a počátku 21. století. Cílem výuky je zdokonalení kritického myšlení studentů.
Základní orientace v psychologii 20. století, včetně jejího kritického hodnocení. |
Předpoklady |
Dějiny psychologie 1
PCH/BDPS1 ----- nebo ----- PCH/DPS1B |
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Seminární práce zabývající se dílem některého z významných psychologů či psychologických škol působících od první světové války do současnosti. Práce s primárními prameny je nezbytná. Minimální rozsah 3 normostrany (5400 znaků bez mezer). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) | Kategorie: Obory z oblasti psychologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |