Předmět: Dějiny psychologie 2

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Dějiny psychologie 2
Kód předmětu PCH/BDPS2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pechová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Lipská (Krueger) a berlínská škola gestaltu (Wertheimer, Koffka, Köhler, Duncker) 2. Neogestaltismu (Lewin, Goldstein, Festinger, Zeigarnikovová, Heider) 3. Počátky behaviorismu (Pavlov, Thorndike), Watson, Reynerová a Jonesová 4. Neobehaviorismus (Tolman, Skinner, Hull, yalská škola, Bandura) 5. Sigmund Freud (afekt-trauma, topografický a strukturální model, dualismus pudů, terapie) 6. Ego-psychologie (Freudová, Hartmann), Kernberg a self-psychologie (Kohut) 7. Britská škola objektních vztahů (Klein, Winnicott, Balint, Bowlby) 8. Alfred Adler (motivace, rodinné konstelace, ranné vzpomínky, poradenství) 9. Otto Rank (hrdina, porodní trauma, symboly a smrt) a Wilhelm Reich 10. Carl Gustav Jung (libido, nevědomí, archetypy, terapie, náboženství, typologie osobnosti) 11. Kulturní psychoanalýza (Fromm, Horney, Sullivan) 12. Existenciální psychologie (Heidegger, Binswanger, Boss, Frankl) 13. Humanistická psychologie (Maslow, Rogers, May, Yalom) 14. Kognitivní psychologie (Turing, počítačová metafora a konekcionismus) 15. Psychedelické hnutí (změněné stavy vědomí, důvody zkoumání, popularizátoři) 16. Transpersonální psychologie (předchůdci, Grof, BMP, COEX, psychospirituální krize) 17. Postmoderní psychologie (Lyotard, Derrida, Foucault, sociální konstrukce reality) 18. Psychologie osobnosti (Allport, Eysenck, Big Five a další modely osobnosti)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prezentace hlavních škol psychologie 20. století a počátku 21. století. Cílem výuky je zdokonalení kritického myšlení studentů.
Základní orientace v psychologii 20. století, včetně jejího kritického hodnocení.
Předpoklady
Dějiny psychologie 1
PCH/BDPS1
----- nebo -----
PCH/DPS1B

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Seminární práce zabývající se dílem některého z významných psychologů či psychologických škol působících od první světové války do současnosti. Práce s primárními prameny je nezbytná. Minimální rozsah 3 normostrany (5400 znaků bez mezer).
Doporučená literatura
  • Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M. (2002). Psychologie 20. století I. . Praha.
  • Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha.
  • Mitchell, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Triton.
  • Plháková Alena. (2006). Dějiny psychologie. Praha.
  • Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha.
  • Sheeny, N. (2005). Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno.
  • Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní