Předmět: Odborný seminář 9

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Odborný seminář 9
Kód předmětu PCH/92AS9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Nadané děti s dyslexií Termín: 7. 12. 2017 Čas: 9:00-15:00 Místo: učebna 213; Katedra psychologie FF UP Olomouc; Vodární 6; Informace pro DSP studenty: primárně určen pro studenty DSP pedagogická a klinické psychologie a bude jim započítán do povinností ve STAGU pod zkratkou: PCH/92AS9 Abstrakt: Pro mnohé laiky a dokonce i pro řadu odborníků bývá stále obtížné připustit simultánní existenci rozumového nadání a handicapu. Nadání však může koexistovat s libovolným handicapem - somatickým, senzorickým, s psychiatrickou diagnózou (nejčastěji s Aspergerovým syndromem). Nejčastěji však identifikujeme souběh intelektového nadání s nedostatky ve školních dovednostech. Děti této specifické, avšak početné skupiny bývají v odborné literatuře označovány jako děti s dvojí výjimečností. Jedná se o diagnosticky, pedagogicky i intervenčně velmi nehomogenní skupinu dětí, studentů ale i dospělých, se specifickými vzdělávacími potřebami a často i specifickými psychickými problémy. V přednášce se, kromě úvodního zarámování celé problematiky mimořádných schopností, zaměříme na otázky spojené s identifikací nadaných dětí s dyslexií, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Rovněž se zmíníme o syntéze základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou ve vzdělávání této velmi specifické populace žáků, nejčastěji užívány. Přednášející: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. Publikace: viz https://www.muni.cz/lide/2024-sarka-portesova/publikace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Nadané děti s dyslexií Termín: 7. 12. 2017 Čas: 9:00-15:00 Místo: učebna 213; Katedra psychologie FF UP Olomouc; Vodární 6; Informace pro DSP studenty: primárně určen pro studenty DSP pedagogická a klinické psychologie a bude jim započítán do povinností ve STAGU pod zkratkou: PCH/92AS9 Abstrakt: Pro mnohé laiky a dokonce i pro řadu odborníků bývá stále obtížné připustit simultánní existenci rozumového nadání a handicapu. Nadání však může koexistovat s libovolným handicapem - somatickým, senzorickým, s psychiatrickou diagnózou (nejčastěji s Aspergerovým syndromem). Nejčastěji však identifikujeme souběh intelektového nadání s nedostatky ve školních dovednostech. Děti této specifické, avšak početné skupiny bývají v odborné literatuře označovány jako děti s dvojí výjimečností. Jedná se o diagnosticky, pedagogicky i intervenčně velmi nehomogenní skupinu dětí, studentů ale i dospělých, se specifickými vzdělávacími potřebami a často i specifickými psychickými problémy. V přednášce se, kromě úvodního zarámování celé problematiky mimořádných schopností, zaměříme na otázky spojené s identifikací nadaných dětí s dyslexií, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Rovněž se zmíníme o syntéze základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou ve vzdělávání této velmi specifické populace žáků, nejčastěji užívány. Přednášející: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. Publikace: viz https://www.muni.cz/lide/2024-sarka-portesova/publikace
Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Předpoklady
Bez požadavků.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -