Předmět: Odborný seminář 7

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Odborný seminář 7
Kód předmětu PCH/92AS7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jaké jsou hlavní příčiny vysoké míry užívání návykových látek u dětí a adolescentů v České republice? V České republice je míra užívání návykovych látek u dětí i dospělych ve srovnání s celoevropskym průměrem i ve srovnání s ostatními vyspělymi státy světa vysoká. Vysledky celopopulačních studií ukazují, že v posledních 30 dnech užívá marihuanu a hašiš (Česká republika 18 %; průměr EU 7 %, USA 16,7 %), alkohol (Česká republika 76 %; průměr EU 61 %; USA 28,9 %), a tabák (Česká republika 41 %; průměr EU 29 %, USA 13,2 %) vysoké procento českych šestnáctiletych (Hibell et al., 2012, Johnston et al., 2013). Současný trend v prevenci rizikového chování představuje systematicky přístup na základě studia etiologie, epidemiologie různych preventabilních zdravotních a sociálních problémů na úrovni jednotlivce, sociálních a společenskych systémů, rodiny, vzdělávání, pracoviště, komunity, v oblastech sociální péče, plánování v oblasti životního prostředí, urbanistického designu a (fiskální) politiky. Psychologické, sociologické, biomedicínské či pedagogické teorie nám umožňují lepší pochopení příčin rizikového chování. Účinné postupy snižování užívání návykových látek u dětí a adolescentů Užívání alkoholu, tabáku a konopnych drog u nezletilych je považováno za nebezpečnou formu rizikového chování, neboť ohrožuje zdravy psychologicky a sociální rozvoj jedince. Možné negativní dopady (zdravotní, sociální, ekonomické) užívání alkoholu mají přímou úměru s věkem iniciace. První experiment přiznalo téměř šest dětí z deseti (57 %), přičemž 12 % dětí dokonce přiznává, že se v tomto věku poprvé opilo (Hibell et al., 2012). Prevalenční data z České republiky poukazují na naléhavou potřebu účinnych preventivních intervencí zaměřenych na alkohol, tabák a další návykové látky u dětí a adolescentů. Bez adekvátních zásahů, které povedou ke snižování užívání návykovych látek v populaci dětí a adolescentů, nemůžeme očekávat snižování užívání drog v populaci dospělych. Aktuální postupy v prevenci rizikového chování jsou založeny na transdisciplinárním přístupu, ktery si klade za cíl řešit řadu negativních dopadů na úrovni jednotlivce a společnosti. Preventivní intervence v jakémkoli prostředí se stávají součástí socializačního procesu a intervence lze realizovat na různych úrovních. Představíme příklady vhodných a efektivních intervencí na úrovni celé společnosti a komunit (environmentální prevence), na úrovni blízkého sociálního okolí (používáme např. intervence zaměřené na rodinu, vrstevnické programy, programy zdravé školy atd.) Vývoj na důkazech založené preventivní intervence a zavádění do praxe Intervence v oblasti prevence užívání návykových látek jsou ve větší míře vyvíjeny a zaváděny do praxe ve školním prostředí přibližně čtyři desetiletí. V České republice (ale i ve světě) je nedostatek kvalitních a vědecky ověřených preventivních intervencí pro všechny typy populací (ať už posuzovaných dle míry rizika, věku, typu návykové látky atd.). U většiny z existujících intervencí stále chybí adekvátní a vědecky podložené hodnocení jejich účinnosti. Cílem přednášky je představit komplexní a dlouhodobý proces, kterým přispíváme ke zvýšení úrovně, kvality a efektivity prevence realizované v České republice. V českých školách je v současnosti používána ze zahraničí adaptovaná preventivní intervence Unplugged, která byla podrobena zkoumání v rámci randomizované kontrolované studie. Hlavní zjištění z provedených dílčích studií intervence Unplugged nás vedly k vytvoření návazné intervence nPrevence (neuroPrevence). nPrevnece je určena žákům 7. tříd a sekund víceletych gymnázií (ve věku 1214 let), je primárně zaměřena na tři návykové látky: alkohol, tabák a konopné drogy, které jsou z hlediska věku a zkušenosti s drogami pro zvolenou cílovou skupinu relevantní.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
"Paří" naše děti a co s tím můžeme dělat? Přednášející: Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D. Subtémata: Vývoj na důkazech založené preventivní intervence a zavádění do praxe Účinné postupy snižování užívání návykových látek u dětí a adolescentů Jaké jsou hlavní příčiny vysoké míry užívání návykových látek u dětí a adolescentů v České republice? Došlo ke změně termínu a času!!!! Termín: 3.11.2016 Čas: 14:00-20:00 Místo: učebna 005 Katedra psychologie FF UP Olomouc; Vodární 6; 3 patro
Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -