Vyučující
|
-
Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Anotace předmětu: 1) Etické zásady práce školního psychologa 2) Školní psycholog a jeho vztahy k dalším subjektům ve škole 3) Specifika práce psychologa ve škole - kritická místa 4) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu a role ŠP Model výuky - 1x4 hodinový blokový seminář za semestr + možnost setkání ke zkoušce Blokový seminář: - proběhne 1.3. 2024 od 9:00 do 12:15 v místnosti 213 Součástí bude téma: - "Souvislosti mého výzkumného projektu s tématy školní/pedagogické psychologie". Cílem je rozprava nad tématy ke zkoušce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 200 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie je obor, který se dynamicky rozvíjí a čerpá z aktuálních vědeckých poznatků, stejně jako z mnohaletých praktických zkušeností školních psychologů, jejichž počet v České republice dlouhodobě narůstá a kteří řeší širokou paletu témat. Těžiště výuky bude zaměřeno na rozšíření teoretických znalostí studentů v oblasti školní psychologie s praktickým přesahem. Absolvent předmětu bude mít představu o používaných metodách a aktuálních tématech školní psychologie v českém i zahraničním kontextu.
- Znalost soudobých koncepcí, jejich psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování - Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy - Znalost diagnostických a podpůrných metod a přístupů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Předpoklady
|
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.
-
Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Garro, A. (Ed.). (2016). Early Childhood Assessment in School and Clinical Child Psychology.. Springer.
-
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
-
Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
-
Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
Průcha,J. (2011). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
-
Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
-
Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
|