Předmět: Aplikovaný software a zařízení ve výzkumu

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Aplikovaný software a zařízení ve výzkumu
Kód předmětu PCH/91SM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kafetsios Konstantinos, prof. Ph.D.
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
  • Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci úvodního jednodenního kurzu bude studentům představena nabídka aktuálních výzkumných prostředků a specializovaného softwaru, který má Katedra psychologie FF UP k dispozici. Nabídka čítá 8 výzkumných technologií. 1) Software Abbyy Flexicapture - Jde o OMR, OCR a ICR software umožňující velmi přesné a škálovatelné inteligentní automatické vytěžování dat z naskenovaných papírových i elektronických formulářů a dokumentů. Tato data mohou být dále tříděna a předávána k další analýze. Hodí se například při realizaci rozsáhlých dotazníkových šetření, přijímacích či kvalifikačních zkouškách atp. 2) Software IBM Modeler Professional - Široce uplatnitelný software pro data-mining, umožňující práci s komplikovanými datovými soubory skladovanými v rozmanitých formátech, vytěžování důležitých informací z těchto dat a tvorbu reportů. 3) 3D tiskárna Felix PRO 2 a software Kisslicer pro 3D tisk - sestava určená k 3D tisku prototypů z plastových filamentů. Uplatnění může najít při tvorbě nových (zejména manipulačních) diagnostických metod, modelování výukových a demonstračních pomůcek, tvorbě technických pomůcek pro realizace experimentů atp. 4) Termokamera - zařízení umožňující přesné měření rozložení teploty na těle či v obličeji pro účely vědy a výzkumu například v oblasti fyziologických projevů emocí, psychodiagnostice, marketingu, psychologii sportu atp. 5) Eyetracker - zařízení umožňující měření pohybu očí, případně pohledu, které má uplatnění při studiu vizuálního vnímání například ve výzkumu interakce člověk-zřízení, v dopravní psychologii, psychodiagnostice, kognitivní vědě, marketingu atp. 6) Sociomapping systém RTS společnosti QED GROUP - Toto řešení pomáhá při realtimovém mapování interakcí mezi jednotlivci při skupinové komunikaci. Výsledná sociomapa v sobě spojuje perspektivu každého člena týmu a kompaktní 3D vizuální reprezentaci toho, jak se chová celý tým. Parametry jako blízkost a intenzita mohou být klíčem k pochopení rolí a komunikačních modelů v týmu. 7) ATLAS.ti 8 - program pro kvalitativní analýzu dat. Nejde jen o předání základů ovládání, ale spíše i dobrou praxi práce s tímto programem ve smyslu zpracovávání kvalitativních dat nejběžnějšími postupy jako je interpretativní fenomenologická analýza, zakotvená teorie, narativní analýza a diskurzivní analýza. 8) Software pro on-line průzkumy se zabezpečením pro psychologická data - Originální software vyvinutý na UP. Aplikace umožňuje uživateli flexibilní sestavení nové psychodiagnostické metody (různé typy testů), její zařazení do testové baterie, administraci respondentům on-line, exporty výsledků a exporty závěrečných zpráv pro respondenty. Software je sestaven jako modulová aplikace, ve které uživatel bez znalosti programování určuje pořadí prvků a jejich obsah s využitím přednastavených funkcionalit. Studijními materiály jsou zejména manuály pro práci s danými zařízeními a softwarem. Dále doporučené e-learningové aplikace a instruktážní videa.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Pátek 10. 11. 2023 13:00 - 16:15 učebna 3.72 Třída Svobody 26. Cílem předmětu je představit studentům - budoucím výzkumníkům - potenciál moderních výzkumných prostředků, které nacházejí široké uplatnění ve výzkumu nejen v oblastech psychologie práce a organizace a dopravní psychologie. Studenti se naučí zacházet s vybraným specializovaným zařízením/softwarem. Sekundárním cílem je odstranění případných bloků pro práci s těmito zařízeními a podpora konceptu celoživotního vzdělávání, neboť moderní technologie pronikají do psychologického výzkumu ve stále větší míře a mnohde se stávají nepostradatelnými. Předpokládá se též využití daných prostředků v rámci vlastních disertačních záměrů či týmových projektů v rámci výuky specializačních předmětů. Předpokládá se též zapojení pracovníků katedry, kteří s konkrétním zařízením či softwarem pracují.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Po absolvování přednášek si student z prezentované nabídky vybere to zařízení/software, které může aplikovat ve svém disertačním výzkumu, a v něm podstoupí individuální školení a trénink. V rámci závěrečné zkoušky student demonstruje práci se zařízením/softwarem, tj. prokáže cílové kompetence praktickým předvedením ovládání zařízení či programu na malém modelovém příkladu souvisejícím s disertačním záměrem.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie práce, organizace a dopravy (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie práce, organizace a dopravy (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní