Předmět: Metodologie a statistika 2

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Metodologie a statistika 2
Kód předmětu PCH/91R2M
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Daniel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci přednášek budou seznámeni s nejčastěji využívanými výzkumnými designy a jejich úskalími jak v kvantitativním, tak kvalitativním přístupu. Prostor v přednáškách a v e-learningových podporách bude věnován zejména následujícím oblastem: 1. formulace výzkumného problému, otázek a hypotéz; 2. nejčastější výzkumné designy; 3. modelování a operacionalizace včetně měření proměnných a škálování; 4. metody výběru vzorku z populace; 5. problematika výběru metod získávání dat (klinické, dotazníkové, testové aj.); 6. nejfrekventovanější metody analýzy dat; 7. otázky standardizace, validity a reliability; 8. řešení etických otázek výzkumu; 9. publikační standardy dle APA. American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: American Psychological Association. Babbie, E. R. (2013). The basics of social research. Wadsworth: Cengage Learning. Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-bystep guide for students. Thousand Oaks: Sage. Coolican, H. (2014). Research methods and statistics in psychology. NY: Psychology Press. Creswell, J. W., PlanoClark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. [2ndedition]. London: SAGE. Goodwin, C. J., & Goodwin, K. A. (2016). Research in psychology methods and design. John Wiley & Sons. Hendl, J. (2009). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Punch, K. F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. New Jersey: Pearson Prentice Hall. Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál. E-learningové opory předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností metodologických postupů získaných v pregraduálním studiu a jejich aplikace v oblasti psychologie práce a organizace a dopravní psychologie.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Požadavky pro udělení zápočtu: - absolvování vstupního formativně evaluačního testu - účast na výuce a seminářích (včetně e-learningu) Požadavky pro absolvování závěrečné zkoušky: - absolvování souborné písemné zkoušky z metodologie a statistiky
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie práce, organizace a dopravy (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie práce, organizace a dopravy (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní