Předmět: Osobnost a sociální psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Osobnost a sociální psychologie
Kód předmětu PCH/91APO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Šikana na pracovišti (činitelé, prevalence, důsledky, prevence, intervence). Výzkum mobbingu a psychologických dopadů mezi zaměstnanci v České republice. (prof. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, Dr.Sc.) 2) Sociální interakce a její proměna v kyberprostoru. Současný výzkum, psychologické dopady, prevence a intervence na pomezí klinické a pedagogické psychologie. (PhDr. Jan Šmahaj, PhD.) Termín: 22.02.2023; 9:00h - 13:00h. učebna číslo: 213

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 200 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Získání pokročilých sociálně-psychologických znalosti o personálním vývoji, dynamice a dispoziční skladbě v souladu s aktuálními teoretickými a empirickými systémy. Prohloubení psychologické explikace osobnosti v kontextu dominujících teoretických perspektiv, socializace osobnostních dispozic. Rozbor problémů hodnotového, morálního a charakterového vývoje v kontextu současné individualistické a komunikační kultury, potažmo symptomatologie a psychosociálního dopadu fenoménu odcizení, šikany na pracovišti, kyberšikany aj.
Student se umí orientovat v základních teoriích současného psychologického výkladu osobnosti. Student získá prohlubující znalosti v oblasti socializace osobnostních dynamismů prožívání a jednání Student umí kompetentně popsat, vysvětlit a odlišit dílčí poruchy osobnosti a kriticky zhodnotit konotativní a podstatné rozdíly této nosologické kategorie od příbuzného značení psychopatie resp. sociopatie.
Předpoklady
Ukončené studium jednooborové psychologie, Mgr stůpeň Studující doktorandského studia, zejména v oblasti klinické a pedagogické psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

1. Studium vymezených oblasti a otázek ze sociální psychologie osobnosti dle sylabu 2. Aktivní účast na přednáškách 3. Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bauman, S. (2011). Cyberbullying. What Counselors Need to Know. USA: American Counseling Association.
  • Buber, M. (2005). Já a Ty. Praha.
  • Cakirpaloglu P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc.
  • Cakirpaloglu, P., +Smahaj, J., Dobešová Cakirpaloglu, S., Zielina, M. (2016). Śikana na pracovišti v České republice. Teorie, Výzkum a praxe.. Olomouc.
  • Cakirpaloglu P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha.
  • Černá, A. a kol. (2013). Kyberšikana ? průvodce novým fenoménem. Praha, Grada.
  • Divínová, R. (2005). Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton.
  • Friedman, L. S. (2011). Cyberbullying. USA: Greenhaven Press.
  • Hogen, R., Johnson, J. & Briggs, S. (1997). Handbook of Personality Psychology. San Diego.
  • Horská, B., Lásková, A., Ptáček, L. (2010). Internet jako cesta pomoci. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha.
  • Kernberg, O. F. (1999). Normální a patologická láska. Praha.
  • Kowalski, R. M., Limber, & S. P., Agatston, P. W. (2008). Cyberbullying: bullying in the digital age. USA: Blackwell publishing.
  • Kruglanski, A. W., & Higgins, E. T. (2007). Psychology: Handbook of Basic Principles (2. vyd.. New York.
  • Leary, T. (2004). Interpersonal Diagnosis of Personality. A Functional Theory and Methodology of Personality Evaluation. Eugene.
  • Meyer, G. J., Viglione, D. J., Mihura, J. L., Erard, R. E., & Erdberg, P. (2011). Rorschach Performance Assessment System. Administration, Coding, Interpretation and Technical Manual. Toledo.
  • Patchin, J. W., Hinduja, S. (Eds.) . (2012). Cyberbullying prevention and respoonse ? expert perspectives. London: Routledge.
  • Praško, J. (2003). Poruchy osobnosti. Praha.
  • Riemann, F. (2010). Základní formy strachu. Typy lidské osobnosti, jejich vznik, charakteristiky a formy vztahů. Praha.
  • Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2010). Digital youth: The role of media in development. Springer Verlag.
  • Suler, J. (2011). The psychology of cyberspace. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html (3.12.2011).
  • Sullivan, H. S. (2006). Psychiatrické interview. Praha.
  • Šmahaj, J. (2013). Kyberšikana jako společenský problém. Olomouc.
  • Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet. Děti dospělými, dospělí dětmi . Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -