Předmět: Klinická psychologie

» Seznam fakult » FIF » PCH
Název předmětu Klinická psychologie
Kód předmětu PCH/91AKP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jochmannová Leona, PhDr. Ph.D.
  • Kupka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Orel Miroslav, MUDr. PhDr. PhD.
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruhy ke zkoušce z klinické psychologie pro studenty doktorského studijního programu. Okruhy platí pro dílčí i závěrečnou zkoušku. Tématem první dílčí zkoušky jsou dva okruhy, při závěrečné státní doktorské zkoušce se zkouší další dva okruhy, jeden se vynechává. a) Psychopatologie (MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.) AKUTNÍ STAVY V PSYCHOPATOLOGII 1) problematika sebevražedného jednání 2) problematika akutních psychotických stavů ( 3) problematika závažných poruch nálady 4) problematika odvykacích stavů a deliria 5) problematika eskalace úzkosti b) Psychodiagnostika (doc. PhDr. Radko Obereignerů, Ph.D.) Metody užívané v klinicko-psychologické diagnostice se zaměřením na metody ROR, TAT, MMPI-2, Wechslerovy škály inteligence a paměti. Rozdělení metod, typy nálezů, neuropsychologické zkoušky a testy dle jednotlivých neuropsychologických domén. Obraz jednotlivých duševních poruch v autoritativních metodách, integrace dat z psychologického vyšetření. Diagnostika osobnosti, paměti, intelektu, kognitivního deficitu, afektivních poruch, psychóz, neuróz, diagnostika dílčích složek osobnosti (nadání, temperament...). Specifika klinicko-psychologické diagnostiky v dětském věku a dospívání. Metody užívané v klinicko-psychologické diagnostice dětí a dospívajících. Strategie komplexního, cíleného a kontrolního psychologického vyšetření. c) Psychoterapie (doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D.) 1.Indikace pro psychoterapii v klinické praxi, psychoterapeutický vztah, psychoterapeutický rozhovor, účinné faktory psychoterapie, výzkum v psychoterapii 2.Skupinová psychoterapie a terapeutická komunita 3.Hlubinné a psychodynamické směry 4.Humanistické směry 5.Kognitivně behaviorální směry 6.Hypnoticko relaxační směry 7. Rodinně terapeutické směry 8. Integrativní a eklektické směry 9. Psychoterapie u neurotických poruch 10. Psychoterapie závislostí na návykových látkách 11. Psychoterapie specifických poruch osobnosti 12. Psychoterapie u psychosomatických onemocnění 13. Psychoterapie manželských a rodinných problémů 14. Specifika psychoterapie dětí a dospívajících, využití terapie hrou, expresivních technik cílené činnosti d) Psychologie zdraví a nemoci (Mgr. Martin Kupka, Ph.D.) 1.Základní psychosomatické koncepce - specifické, nespecifické, hraniční. 2.Teoretické koncepty zdraví a nemoci - základní modely (biomedicínský, psychologický, sociologický, celostní). 3.Krizová intervence po sdělení závažné diagnózy. 4.Problematika akutní a chronické nemoci. 5.Psychologické přístupy zvládání akutní a chronické bolesti. 6.Problematika umírání - doprovázení umírajícího člověka, práce s truchlením. 7.Problematika civilizačních onemocnění a otázky prevence. 8.Problematika resilience a význam sociální opory. e) Dětská klinická psychologie (PhDr. Leona Jochmanová, Ph.D.) 1) Klíčové etapy vývoje dítěte, jejich specifika a související nejčastěji řešené obtíže v dětském věku a dospívání. Vývojové poruchy. 2) Základní okruhy poruch v dětském věku a dospívání v klinické praxi (MKN-10), Neurovývojové poruchy: srovnání MKN-10 s DSM-5 a budoucí ICD-11. 3) Dítě s postižením a jeho rodina. Děti chronicky nemocné. Dítě a bolest. 4) Problematika traumatu u dětí, vývojové a komplexní trauma. 5) Význam attachmentu, psychické potřeby dítěte a důsledky jejich deprivace. Přehled náhradní rodinné péče (s důrazem na jednotlivé formy pěstounské péče).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 125 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prohloubit znalosti studentů doktorandského studia v jednotlivých podoborech klinické psychologie. Důraz je kladen na kvalitní orientaci studenta v oblasti psychopatologie, psychodiagnostiky, psychoterapie, psychologie zdraví a nemoci, dětské klinické psychologii v souladu s aktuálními poznatky v těchto oborech.
- Student se umí kvalitně orientovat v systému klasifikace duševních poruch. - Student umí kvalitně srovnat klasifikační systémy MKN-10 a DSM-IV. - Student umí kvalitně popsat a vysvětlit principy psychodiagnostických metod ROR, TAT, MMPI-II, WAIS-III a dalších relevantních metod. Orientuje se v jejich škálách, zná jejich vzájemné vztahy ve vztahu k psychopatologii. Rozumí jejich psychometrickým principům. - Student se dokáže orientovat v problematice integrace dat z klinicko-psychologického vyšetření. Zná limity jednotlivých metod (anamnéza, rozhovor, projektivní techniky, dotazníky). - Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie. - Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii. - Student získá prohlubující znalosti v oblasti psychologie zdraví a nemoci. - Student se umí detailně orientovat v poruchách psychického vývoje a v problematice ohrožených dětí. - Student rozumí etické problematice v dětské klinické psychologii a ve výzkumu.
Předpoklady
Ukončené Mgr. studium psychologie. Student doktorského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

1) Studium jednotlivých témat klinické psychologie dle sylabu. 2) Účast na přednáškách k vybraným tématům. 3) Ústní zkouška. a) Psychopatologie (MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.) pracovna 3.19. Termín: 24.2.2025 od 13:00- 15:00 hod. Téma: Akutní stavy v psychopatologii b) Psychologie zdraví a nemoci (Mgr. Martin Kupka, Ph.D.) pracovna č. 3.20 Termín: 08.4.2025. od 17:00 -19:00 hod. Téma: Psychosociální aspekty pozůstalostní péče e) Dětská klinická psychologie (PhDr. Leona Jochmannová, Ph.D.) učebna 203 Termín: 4.3.2025. od 10:00 do 12:30 hod. Téma: Trauma a jeho následky u dětí - kategorie, symptomy. Komisionální zkouška z Klinické psychologie: termín bude stanoven ....2025 od 8:30...pracovna doc. Procházky č.3.09 )
Doporučená literatura
  • Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál..
  • Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál..
  • Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2016). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions. John Wiley & Sons..
  • Cozolino, L. (2017). The neuroscience of psychotherapy: Healing the social brain. WW Norton & Company..
  • DSM-5. DSM-5.
  • Grawe, K. (2017). Neuropsychotherapy: How the neurosciences inform effective psychotherapy. New York: Routledge..
  • Heben, N., & Milberg, W. (2009). Essentials of neuropsychological assessment. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons..
  • Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof.
  • Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2004). Psychiatrie. Praha: Tigis..
  • Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd. Praha: Galén..
  • Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. 5. vyd. Praha: Portál..
  • Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada..
  • Kulišťák, P. a kol. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum.
  • Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál..
  • Lezak, M. D. et al. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.) New York: Oxford University Press..
  • Matějček, Z. (2007). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H&H..
  • MKN-10. MKN-10.
  • Orel, M. a kol. (2016). Psychopatologie. Nauka o nemocech duše. Praha: Grada..
  • Papežová, H. (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada..
  • Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada..
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada..
  • Smolík, P. (2002). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf..
  • Sobotková, I., Očenášková, V. (2013). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: UP..
  • Svoboda, M., ed. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál..
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál..
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál..
  • Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -