Vyučující
|
-
Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dostál Daniel, PhDr. Ph.D.
-
Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Dle definic Cílů předmětu je výuka individualizována pro každého DPS studenta/studentku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 200 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vzhledem k různým zaměřením výzkumných projektů studentů DSP nabízí tento předmět tři varianty pro závěrečné ověření znalostí a dovedností. A) Student si vybere některou z diagnostických metod, které využívá v rámci svého výzkumného projektu. Na datech ze svého výzkumného souboru ověří psychometrické vlastnosti zvolené metody, se zaměřením na základní i pokročilé analýzy - typicky ukazatele reliability, ověření faktorové struktury, ROC charakteristiky, IRT analýza položek atd. dle účelu a podoby zvolené metody. Dále shromáždí důkazy o validitě metody a validitě měřeného konstruktu. Výstupem je prezentace, v níž student uvede měřený konstrukt v širším kontextu a ve vztahu k dalším relevantním konstruktům. Dále představí výsledky svých výše uvedených analýz a předloží důkazy o validitě metody. Součástí prezentace je též diskuze získaných poznatků. B) V případě, že student nepoužívá testovou diagnostiku v rámci svého disertačního projektu, může využít metodu, se kterou se setkal v rámci svého předchozího studia (např. v rámci své diplomové práce) a která je využitelná v klinické psychologii. Shodně s bodem A na datech z již realizovaného výzkumného souboru ověří psychometrické vlastnosti zvolené metody, se zaměřením na základní i pokročilé analýzy - typicky ukazatele reliability, ověření faktorové struktury, ROC charakteristiky, IRT analýza položek atd. dle účelu a podoby zvolené metody. Dále shromáždí důkazy o validitě metody a validitě měřeného konstruktu. Výstupem je prezentace, v níž student uvede měřený konstrukt v širším kontextu a ve vztahu k dalším relevantním konstruktům. Dále představí výsledky svých výše uvedených analýz a předloží důkazy o validitě metody. Součástí prezentace je též diskuze získaných poznatků. C) V případě že student doposud nepoužíval psychodiagnostické metody či nepracoval s výzkumným souborem, tak se podrobně seznámí s minimálně třemi psychodiagnostickými metodami využitelnými v klinické praxi, jejich administrací a vyhodnocením. Student realizuje administraci metod na jedincích z vybrané klinické populace. Administrované metody mají následující skladbu: metoda výkonová, projektivní/semiprojektivní, dotazníková. Dále se student podrobně seznámí s jejich psychometrickými vlastnostmi. Výstupy psychodiagnostických metod uvede ve formě prezentace. V psychometrické části budou ověřeny studentovy znalosti a dovednosti při práci s cvičným souborem dat (příklad poskytne vyučující), na kterém student prokáže své schopnost práce na základních i pokročilých analýzách - typicky ukazatele reliability, ověření faktorové struktury, ROC charakteristiky, IRT analýza položek atd.
Student se umí orientovat v základních teoriích současného psychologického výkladu osobnosti. Student získá prohlubující znalosti v oblasti socializace osobnostních dynamismů prožívání a jednání Student umí kompetentně popsat, vysvětlit a odlišit dílčí poruchy osobnosti a kriticky zhodnotit konotativní a podstatné rozdíly této nosologické kategorie od příbuzného značení psychopatie resp. sociopatie.
|
Předpoklady
|
Ukončené studium jednooborové psychologie, Mgr stůpeň Studující doktorandského studia, zejména v oblasti klinické a pedagogické psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
1. Studium vymezených oblasti a otázek z psychodiagnostiky a psychomatriky dle sylabu 2. Aktivní účast na přednáškách 3. Ústní zkouška, komisionální.
|
Doporučená literatura
|
-
Buber, M. (2005). Já a Ty. Praha.
-
Cakirpaloglu P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc.
-
Cakirpaloglu P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha.
-
Hogen, R., Johnson, J. & Briggs, S. (1997). Handbook of Personality Psychology. San Diego.
-
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha.
-
Kernberg, O. F. (1999). Normální a patologická láska. Praha.
-
Kruglanski, A. W., & Higgins, E. T. (2007). Psychology: Handbook of Basic Principles (2. vyd.. New York.
-
Leary, T. (2004). Interpersonal Diagnosis of Personality. A Functional Theory and Methodology of Personality Evaluation. Eugene.
-
Meyer, G. J., Viglione, D. J., Mihura, J. L., Erard, R. E., & Erdberg, P. (2011). Rorschach Performance Assessment System. Administration, Coding, Interpretation and Technical Manual. Toledo.
-
Praško, J. (2003). Poruchy osobnosti. Praha.
-
Riemann, F. (2010). Základní formy strachu. Typy lidské osobnosti, jejich vznik, charakteristiky a formy vztahů. Praha.
-
Suler, J. (2011). The psychology of cyberspace. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html (3.12.2011).
-
Sullivan, H. S. (2006). Psychiatrické interview. Praha.
-
Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet. Děti dospělými, dospělí dětmi . Praha: Triton.
|