Předmět: Psycholingvistika

» Seznam fakult » FIF » NIZ
Název předmětu Psycholingvistika
Kód předmětu NIZ/92APS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Nizozemština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
Obsah předmětu
V úvodní části disciplíny bude věnována pozornost způsobům dorozumívání, zmíněny budou hlavní etapy rozvoje komunikace lidských jedinců z ontologického hlediska a biologické předpoklady osvojování jazyka u člověka. Ve druhé části kurzu budou představeny základní teoretické koncepce procesu nabývání řeči (behavioristické teorie, kognitivní přístup, interakční přístup, nativistické přístupy, zpracovatelský přístup) a nejčastější neurogenní poruchy komunikace u dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem je zprostředkovat doktorandům informace o základních tématech této disciplíny, pozornost se zaměří hlavně na teoretické koncepce nabývání řeči u lidského jedince a na poruchy v oblasti nabývání jazyka, např. na afázii, dysgrafii, dyslexii a další.
Doktorand získá teoretické informace o oboru, jehož výsledky výzkumu jsou dnes v lingvistických disciplínách značně využívány, např. v kognitivní lingvistice nebo v sémantice.
Předpoklady
Pokud doktorand/doktorandka chce složit zkoušku v českém jazyce, pak je kromě znalostí vybraného psycholingvistického tématu předpokladem úspěšného složení zkoušky také znalost základních lingvistických termínů v českém jazyce. Pokud chce doktorand/doktorandka složit zkoušku v jazyce německém, pak je předpokladem kromě znalosti vybraného psycholingvistického tématu aktivní znalost německého jazyka na úrovni C1 a znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Úspěšné zvládnutí vybrané části učiva podle zájmu/zaměření doktoranda/doktorandky formou zkoušky, doktorand/doktorandka prokáže schopnost vyjádřit se souvisle k vybranému psycholingvistickému tématu a vést odborný dialog s vyučující.
Doporučená literatura
  • ALTMANN, Gerry T. M. (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha.
  • CSÉFALVAY, Zsolt et al. (2007). Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha.
  • DIETRICH, Rainer. (2007). Psycholinguistik. Stuttgart.
  • FISCHER, Steven Roger. (1999). Eine kleine Geschichte der Sprache. Frankfurt a. M. - New York.
  • KLANN-DELIUS, Gisela. (1999). Spracherwerb. Stuttgart - Weimar.
  • NEUBAUER, Karel et al. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha.
  • VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha.
  • ZIMMERMANN, Dieter E. (2001). So kommt der Mensch zur Sprache. München.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -