Vyučující
|
-
Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Přehled literárních teorií v nizozemské jazykové oblasti během 20. a 21. století, zejména po 30. letech 20. století (skupina kolem časopisu Forum). Interpretace hlavních děl největších poválečných autorů (Simon Vestdijk, Gerard Reve, Hugo Claus, Louis Paul Boon, Willem Frederik Hermans, Harry Mulisch, Hella S. Haasse, Cees Nooteboom), včetně jejich recepce v zahraničí, zvlášť ve střední Evropě. Vlastní interpretace studentů na základě nabízených teorií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Student si prohubuje znalosti obecné lingvistiky především v následujících oblastech. Důraz je kladen na vzájemné souvislosti, na schopnost studenta uplatnit obecné poznatky při studiu konkrétního jazyka. " Jazyk a jeho funkce, jeho fungování jako znakové soustavy (tj. místo jazykovědy v rámci společenských věd, vztah jazykovědy k jiným vědám). " Jazykové roviny a jejich fungování (jednotky distinktivní a jednotky významové). Grafetická rovina jazyka. " Jazykový znak, jeho podstata a struktura, jeho pojetí v různých jazykovědných školách. Motivovanost a arbitrárnost jazykového znaku. " Sémantika, strukturální sémantika a sémiotika. " Klasifikace jazyků a srovnávací jazykověda. " Jazykový vývoj a jazyková změna. Jeho příčiny a výsledky. Typologie jazykových změn. " Subkódy jazyka. Systémy vertikální, horizontální, areální. " Styl a stylistika. " Pomezní disciplíny (psycholingvistika, sociolingvistika, filozofie jazyka, matematická lingvistika, neurolingvistika atd.) Vítána je vlastní publikační činnost studenta - např. zprávy v odborných časopisech o lingvistických událostech, konferencích, kongresech, recenze obecně lingvistických prací atd.
Získání schopnosti samostatné a podložené interpretace literárních děl.
|
Předpoklady
|
Slušné základní znalosti moderní nizozemské a vlámské literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Přítomnost v hodinách, příprava a přednes vlastních prezentací, přečtení a interpretace navržených literárních děl.
|
Doporučená literatura
|
-
(2015). De canon: de 50+1 mooiste literaire teksten uit de Nederlanden. Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.
-
Adam Bžoch. (2010). Holandské portréty. Štúdie, články a úvahy o severonizozemskej literatúre. Bratislava: Kalligram.
-
Eduard Petrů. (2000). Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico.
-
Hugo Verdaasdonk. (2008). Snijvlakken van de literatuurwetenschap. Nijmegen: Vantilt.
-
Jürgen Pieters. (2011). Historische letterkunde vandaag en morgen. Amsterdam: AUP.
-
Patricia Waugh. (2006). Literary Theory and Criticism. Oxford: Oxford University Press.
-
Ralf Grüttemeier. (2011). Auteursintentie, een beknopte geschiedenis. Antwerpen: Garant.
-
Sascha Bru & Anneleen Masschelein. (2009). Tijding en tendens. Literatuurwetenschap in de Nederlanden. Gent: AcademiaPress.
-
Yra van Dijk & M. de Pourcq. (2013). Draden in het donker. Intertekstualiteit in de theorie en de praktijk. Nijmegen: Vantilt.
|