Vyučující
|
-
Veselovská Ludmila, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled literárních teorií v nizozemské jazykové oblasti během 20. a 21. století, zejména po 30. letech 20. století (skupina kolem časopisu Forum). Interpretace hlavních děl největších poválečných autorů (Simon Vestdijk, Gerard Reve, Hugo Claus, Louis Paul Boon, Willem Frederik Hermans, Harry Mulisch, Hella S. Haasse, Cees Nooteboom), včetně jejich recepce v zahraničí, zvlášť ve střední Evropě. Vlastní interpretace studentů na základě nabízených teorií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je určen pro studenty filologického doktorandského studia, kteří mají zájem o gramatiku, abstraktní modely jazyka, jsou schopni studovat odbornou literaturu v angličtině a absolvovali základní kurzy syntaxe. Kurz jim umožní rozšířit si znalosti v oblasti lingvistiky a seznámí je s jedním z moderních přístupů ke gramatice. Kurz je zaměřen na seznámení studentů se soudobým generativním modelem jazykové analýzy. Jde o úvodní kurz, jehož cílem je stručné seznámení s historickým kontextem vzniku a vývoje generativního rámce a ukázka konkrétní analýzy verbální fráze. Pozornost bude věnována buďto nominální anebo verbální projekci podle konkrétního zaměření studentů. NP: struktura jmenné fráze, funkční projekce, nominální rysy, shoda, kvantifikace VP: vztah lexikální a funkční domény, argumentová struktura, subjekt-predikátová shoda, infinitiv. Studijní literatura bude volena z anglofonní oblasti a s analýzou především anglického jazykového materiálu. Vzhledem k tomu, že jde o model proklamující univerzalitu svých tvrzení, bude většina příkladů v oblasti češtiny. Pro vypracování své závěrečné práci si studenti zvolí úzký okruh v rámci probíraných témat a zpracují alternativní analýzy dostupné v generativním tisku.
Získání schopnosti samostatné a podložené interpretace literárních děl.
|
Předpoklady
|
Slušné základní znalosti moderní nizozemské a vlámské literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Přítomnost v hodinách, příprava a přednes vlastních prezentací, přečtení a interpretace navržených literárních děl.
|
Doporučená literatura
|
-
(2015). De canon: de 50+1 mooiste literaire teksten uit de Nederlanden. Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.
-
Adam Bžoch. (2010). Holandské portréty. Štúdie, články a úvahy o severonizozemskej literatúre. Bratislava: Kalligram.
-
Eduard Petrů. (2000). Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico.
-
Hugo Verdaasdonk. (2008). Snijvlakken van de literatuurwetenschap. Nijmegen: Vantilt.
-
Jürgen Pieters. (2011). Historische letterkunde vandaag en morgen. Amsterdam: AUP.
-
Patricia Waugh. (2006). Literary Theory and Criticism. Oxford: Oxford University Press.
-
Ralf Grüttemeier. (2011). Auteursintentie, een beknopte geschiedenis. Antwerpen: Garant.
-
Sascha Bru & Anneleen Masschelein. (2009). Tijding en tendens. Literatuurwetenschap in de Nederlanden. Gent: AcademiaPress.
-
Yra van Dijk & M. de Pourcq. (2013). Draden in het donker. Intertekstualiteit in de theorie en de praktijk. Nijmegen: Vantilt.
|