Vyučující
|
-
Engelbrecht Wilken, prof. Dr. cand. litt.
-
Pekelder Jan, prof. Dr.
-
Štefková Marketa, doc. Mgr. Ph.D.
-
van den Berg Hubert François, prof.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem kurzu je jednak seznámení s různými metodami lingvistického a literárního výzkumu, jednak prezentace badatelských záměrů a dílčích výzkumů studentů (ústní a písemnou formou), jednak podrobná odborná analýza a diskuse nad těmito pracemi. Díky tomu si student prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti prezentace vlastní vědecké práce. Důraz je na těchto tématech: - základy lingvistické metodologie - základy komparativního literárního výzkumu - struktura vědecké práce, citování a bibliografické odkazy - kritické hodnocení vědecké práce - layout vědecké práce, elektronické publikování - redakční činnost - etické otázky v souvislosti s publikováním
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti prezentace vlastní vědecké práce na odpovídající úrovni. Obsahem kurzu je seznámení s různými metodami lingvistického a literárního výzkumu (prezentovaných obvykle formou přednášek-workshopů význačných hostujících nederlandistů), prezentace badatelských záměrů a dílčích výzkumů studentů (ústní a písemnou formou), podrobná odborná analýza a diskuse nad těmito pracemi. Díky tomu si student prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti prezentace vlastní vědecké práce. Důraz je kladen na tato témata: " základy lingvistické metodologie " základy komparativního literárního výzkumu " struktura vědecké práce, citování a bibliografické odkazy " kritické hodnocení vědecké práce " layout vědecké práce, elektronické publikování " redakční činnost " etické otázky v souvislosti s publikováním
Lepší znalosti z vědecké metodiky a schopnost prezentovat vlastní výzkum na odpovídající úrovni.
|
Předpoklady
|
Dobré znalosti z nizozemštiny na úrovni CEFR C1 až C2. Pravidelná účast.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Třikrát za semestr přítomnost v hodinách, dále aktivní účast ve výuce. Od studenta se očekává prezentace badatelského záměru nebo dílčího výzkumu ústní a písemnou formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Anne E. Bakker, Jan Don. (2013). Taal en taalwetenschap. Chichester: Wiley-Blackwell.
-
Dorleijn, G.J. & E. van Boven. (1999). Literair mechaniek. Inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten. Bussum.
-
František Čermák. (2002). Research Methods in Linguistics. Essential Principles, Based on a General Theory of Science. Praha: Karolinum.
-
Gibaldi, Joseph. (2009). MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York.
-
Hendrik Lamers. (1993). Hoe schrijf ik een wetenschappelijke tekst? Een handleiding om scripties, onderzoeksverslagen, dissertaties en literatuurrapporten te schrijven. Bussum: Coutinho.
-
Jaap Goedegebuure & Odile Heynders. (1996). Literatuurwetenschap in Nederland. Amsterdam: AUP.
-
Joy de Jong. (2011). Handboek academisch schrijven. Bussum: Coutinho.
-
Kiene Brillenburg Wurth. (2009). Het leven van teksten. Een inleiding tot de literatuurwetenschap. Amsterdam, AUP.
-
University of Chicago Press. (2010). The Chicago Manual of Style. Chicago.
-
Ute K. Boonen & Ingeborg Harmes. (2013). Niederländische Sprachwissenschaft. Eine Einführung. Tübingen: Narr.
|