Předmět: Moderní nizozemské a belgické písně

» Seznam fakult » FIF » NIZ
Název předmětu Moderní nizozemské a belgické písně
Kód předmětu NIZ/3MNBP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kříž Milan, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. týden) Úvod - diskuse o potenciálu písní k rozvoji jazykových a kulturních kompetencí v cílovém jazyce u studentů na pokročilé úrovni, zkušenosti studentů s fungováním písní (dle výběru vyučujícího i vlastního výběru), sestavení plánu prezentací písní v kombinaci s průběžnými dotazníky ohledně fungování písní ve výuce. 2.-4. týden) Vzorové prezentace strukturovaného a cyklického přístupu k práci s písněmi jako zdroji autentického jazykového materiálu pro studenty na pokročilé jazykové úrovni. 5.-12. týden) Prezentace písní dle vlastního výběru studentů. 13. týden) Rekapitulace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V rámci kurzu se studenti systematicky zabývají nizozemsky zpívanými písněmi, které v posledních desetiletích vznikaly jak v Nizozemsku, tak v Belgii. V úvodní třetině kurzu prezentuje vyučující vzorové písně a postupy, jakými je s nimi možno pracovat za účelem udržení a zlepšování jazykové úrovně a motivace studentů na pokročilé úrovni. Jako základ pro systematické a cyklické využívání písní slouží protokol Nederlied. V další části kurzu studenti ve spolupráci s vyučujícím připravují prezentace písní dle vlastního výběru, které však musí splňovat požadavek obsahové a stylové diverzity a vyváženosti tak, aby pocházely z různých částí nizozemské jazykové oblasti (Nizozemsko, Belgie). Zvláštní pozornost je při práci s písněmi věnována nejen zdokonalování se ve výslovnosti a používání správné intonace, rozšiřování slovní zásoby a aplikování gramatických pravidel v praxi, ale i pochopení společensko-dobového kontextu a rozšíření vědomostí z kulturní oblasti.
Další budování nizozemské slovní zásoby, ústní a písemné komunikační dovednosti v nizozemštině.
Předpoklady
Jsou požadovány znalosti a dovednosti na jazykové úrovni B2 - SERR.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Pravidelná a aktivní účast ve výuce, průběžné vypracovávání zadaných úkolů, prezentování písně dle vlastního výběru, závěrečný test
Doporučená literatura
  • Patel, A.D. (2008). Music, Language, and the Brain. Oxford.
  • Van Gelder , T. - Van der Ree, S. (1996). Nederlied - Liedjes bij het Nederlands als tweede en als vreemde taal (docentenhandleiding + CD).
  • Van Gelder , T. - Van der Ree, S. (1996). Nederlied - Liedjes bij het Nederlands als tweede en als vreemde taal.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní