Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden) Úvod - diskuse o potenciálu písní k rozvoji jazykových a kulturních kompetencí v cílovém jazyce u studentů na pokročilé úrovni, zkušenosti studentů s fungováním písní (dle výběru vyučujícího i vlastního výběru), sestavení plánu prezentací písní v kombinaci s průběžnými dotazníky ohledně fungování písní ve výuce. 2.-4. týden) Vzorové prezentace strukturovaného a cyklického přístupu k práci s písněmi jako zdroji autentického jazykového materiálu pro studenty na pokročilé jazykové úrovni. 5.-12. týden) Prezentace písní dle vlastního výběru studentů. 13. týden) Rekapitulace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V rámci kurzu se studenti systematicky zabývají nizozemsky zpívanými písněmi, které v posledních desetiletích vznikaly jak v Nizozemsku, tak v Belgii. V úvodní třetině kurzu prezentuje vyučující vzorové písně a postupy, jakými je s nimi možno pracovat za účelem udržení a zlepšování jazykové úrovně a motivace studentů na pokročilé úrovni. Jako základ pro systematické a cyklické využívání písní slouží protokol Nederlied. V další části kurzu studenti ve spolupráci s vyučujícím připravují prezentace písní dle vlastního výběru, které však musí splňovat požadavek obsahové a stylové diverzity a vyváženosti tak, aby pocházely z různých částí nizozemské jazykové oblasti (Nizozemsko, Belgie). Zvláštní pozornost je při práci s písněmi věnována nejen zdokonalování se ve výslovnosti a používání správné intonace, rozšiřování slovní zásoby a aplikování gramatických pravidel v praxi, ale i pochopení společensko-dobového kontextu a rozšíření vědomostí z kulturní oblasti.
Další budování nizozemské slovní zásoby, ústní a písemné komunikační dovednosti v nizozemštině.
|
Předpoklady
|
Jsou požadovány znalosti a dovednosti na jazykové úrovni B2 - SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Pravidelná a aktivní účast ve výuce, průběžné vypracovávání zadaných úkolů, prezentování písně dle vlastního výběru, závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
Patel, A.D. (2008). Music, Language, and the Brain. Oxford.
-
Van Gelder , T. - Van der Ree, S. (1996). Nederlied - Liedjes bij het Nederlands als tweede en als vreemde taal (docentenhandleiding + CD).
-
Van Gelder , T. - Van der Ree, S. (1996). Nederlied - Liedjes bij het Nederlands als tweede en als vreemde taal.
|