Předmět: Literatura pro děti a mládež

» Seznam fakult » FIF » NIZ
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu NIZ/3LDM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Nizozemština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brázdová Toufarová Eva, PhDr.
  • Engelbrecht Wilken, prof. Dr. cand. litt.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky 2. Historie literatury pro děti a mládež I 3. Historie literatury pro děti a mládež II 4. Historie literatury pro děti a mládež III 5. Témata 6. Žánry 7. Protagonisté 8. Současní autoři a specifika jejich tvorby I 9. Současní autoři a specifika jejich tvorby II 10. Současní autoři a specifika jejich tvorby III 11. Film 12. Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Seminář seznamuje s historií i aktuálním vývojem nizozemsky psané literatury pro děti a mládež.
Po absolvování semináře získají studenti ucelený obraz o problematice literatury pro děti a mládež v nizozemsky mluvící jazykové oblasti.
Předpoklady
Studenti nemusí mít žádné znalosti z této oblasti. Očekává se, že v rámci studia absolvovali základní literární semináře (2LTR1,2LTR2,3LTR1, 3LTR2).

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce

1. aktivní účast 2. domácí příprava (čtení textů) 3. prezentace na zadané téma 4. úspěšné absolvování závěrečného pohovoru
Doporučená literatura
  • časopis Ladění.
  • sborníky Současnost literatury pro děti a mládež.
  • COILLIE, Jan van, LINDERS, Joke, NIEWOLD, Selma, STAAL, Jos (red.). (2004). Encyklopedie van de jeugdliteratuur. Groningen.
  • Čeňková, J., Sieglová, N., & Dejmalová, K. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • DONGELMANS, Berry (red.). (2000). Tot volle waschdom. Bijdragen aan de geschiedenis van de kinder- en jeugdliteratuur. Den Haag.
  • Dorovský, I., Řeřichová, V., & Alchazidu, A. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Nakladatelství Libri.
  • LINDERS, Joke, STAAL, Jos, TROMP, Herman, VOS, Jacques. (1995). Het ABC van de jeugdliteratuur. In 250 schrijversportretten van Abkoude naar Zonderland. Groningen.
  • Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
  • SPELBRINK, Hanny, DE GRAAFF, Wendy. (1997). De wereld van het kinderboek. Groningen.
  • Urbanová, S. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, Svatava, ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež ? antologie). Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní