Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Hamers Bas, Drs. M.A.
|
Obsah předmětu
|
Kurz seznamuje studenty se shodnými i rozdílnými rysy nizozemské a vlámské společnosti, s pojetím kulturní identity v Nizozemsku a Belgii a s nejdůležitějšími nizozemskými a vlámskými osobnostmi. Zabývá se popisem nejdůležitějších tradic i charakteristikou nejnovějších trendů v nizozemské a vlámské společnosti. Zvláštní pozornost je věnována např. politickému systému v obou zemích, aktuálnímu politickému a kulturnímu dění, porovnání školských systémů, vědě a výzkumu, sportu či problematice multikulturalismu. Studenti mají též možnost diskutovat o aktuálních společenských tématech (jako je např. integrace menšin, problematika drog, nezaměstnanost či eutanázie), k nimž se různým způsobem vyjadřují nizozemská masmédia. 1. Národní identita, nizozemská a vlámská mentalita, stereotypy o Nizozemcích a Vlámech 2. Státní svátky a významné dny 3. Politický systém, politické strany, volby a současná politická situace 4. Známé osobnosti a aktuální společenské dění 5. Výchova a vzdělávání, systém školství 6. Věda a výzkum 7. Multikulturní společnost 8. Masmédia (tisk, televize, rozhlas) 9. Kultura (divadlo, film, muzea) 10. Sport a trávení volného času 11. Kultura bydlení, architektura, životní prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Přednáška se zabývá shodnými i rozdílnými rysy nizozemské a vlámské společnosti, pojetím kulturní identity v Nizozemsku a Belgii a popisem nejdůležitějších tradic, vývojových tendencí a nejnovějších společenských trendů typických pro obě země. Zvláštní pozornost je věnována např. porovnání školských systémů, médiím, politickému systému, volbám a politickým stranám, způsobu trávení volného času, kultuře, vědě a výzkumu či sportu. V semináři mají studenti možnost diskutovat o aktuálních společenských tématech (jako je např. integrace menšin, problematika drog, nezaměstnanost či eutanázie), k nimž se různým způsobem vyjadřují nizozemsky mluvící masmédia.
Student získá základní orientaci o vybraných tématech společenského života v Nizozemsku a ve Flandrech, přehled o aktuálním dění v obou zemích a rozšíří si slovní zásobu v nizozemštině.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování kurzu NIZ/1REA Reálie Nizozemí a Belgie, znalost nizozemského jazyka na úrovni minimálně A2 (výuka z velké části v nizozemštině)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účast v hodině, medailony 2 osobností, prezentace vybraného společenského aspektu (porovnání situace v NL a BE), 70% úspěšnost v závěrečném testu
|
Doporučená literatura
|
-
Společnost pro nizozemskou a vlámskou kulturu.
-
B. Kruismans & P. Perceval. (2011). België voor beginnelingen. Leuven: Van Lalewyck.
-
Evenepoel, S. (2005). Maatschappij en instellingen van Nederland en Vlaanderen. . Gent: Hogeschool Gent .
-
Miroslav Kabela. (2000). Holandská současnost. Politické strany a státní správa, zahraniční politika, hospodářství a dopravam politika vůči drogám a veřejné agresi, eutanazie... Brno.
-
Mouton, O. a kol. (2001). België, een manier van leven. . Tielt: Lannoo .
-
P. van Hauwermeiren & F. Simonis. (1993). Waar Nederlands de voertaal is. Nederland- en Vlaanderenkunde. Lier: Uitgeverij Van In.
-
van Istendael, G. (2007). Moje Nizozemsko. Encyklopedie nizozemské duše. . Praha: NLN .
-
van Istendael, G. (1998). Belgický labyrint.. Praha: Cinemax .
-
Wouters, P. (2007). België-Nederland. Verschil moet er zijn. Rotterdam: Lemniscaat .
|