Vyučující
|
-
van den Berg Hubert François, prof.
|
Obsah předmětu
|
Přehled o tom, jak digitalizace změnila v posledních desetiletích vzhled a fungování literárního života v Nizozemsku a Vlámsku. Použití počítače a elektronických/digitálních médií při literární produkci, šíření a recepci; přehled vzniku, vývoje a fungování nových druhů a žánrů literární komunikace, které jsou výsledkem digitalizace, stejně jako náběh k tomu v analogové literatuře; analytické instrumentarium pro vědecký popis a analýzu literatury v digitální podobě se zřetelem jednak na použití forem analýzy a koncepčních rámců vyvinutých pro analogové literatury (naratologie, analýza poezie), jednak na nový popis forem a analytických nástrojů, které jsou přizpůsobeny digitální literatuře; přehled nových přístupů k literatuře s digitálními prostředky, jak ve vědeckém popisu literatury a analýze (původní) digitální literatury a současné literatury v digitalizované praxi, tak v digitalizované analogové literatuře. Rozvrh předmětu: 1. týden) Historie (I): vizuální poezie, poezie na zdi; 2. týden) Historie (II): experimenty historické avantgardy; 3. týden) Historie (III): Oulipo a Opperlandse letterkunde; 4. týden) popis a analýza digitální poezie pomocí běžných pojmů; 5. týden) popis a analýza digitálních charakteristik digitální poezie; 6. týden) popis a analýza digitální narativity pomocí konvenčních pojmů; 7. týden) popis a analýza digitálních podrobností digitální narativity; 8. týden) popis a analýza digitální reflexní prózy pomocí obvyklých konceptů; 9. týden) popis a analýza digitálních zvláštních rysů digitální reflexní prózy; 10. týden) popis a analýza multi- a trans-mediálních aspektů a forem digitální literatury; 11. týden) kvantitativní přístup k literárním textům v digitální formě; 12. týden) kvantitativní přístup k literárním procesům v digitální formě; 13. týden) rekapitulace a prodiskutování seminárních prací studentů. Z provoz ních důvodů se kurz učí ve 6 větších blocích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je věnován vlivu počítače, digitálních médií a nových komunikačních forem v nizozemské literární praxi v posledních desetiletích. Dalšími tématy jsou literární popis a analýza.
Znalosti z aktuálních trendů v nejmodernější nizozemské literatuře.
|
Předpoklady
|
Zájem o moderní literaturu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast v hodinách. Přečtení a analýza 5 děl z dotyčných dob. Domácí úkoly a referáty.
|
Doporučená literatura
|
-
Battus [Hugo Brandt Corstius]. (1981). Opperlandse taal- & letterkunde.. Amsterdam.
-
B.T. Williams & A.A. Zenger. (2012). New Media Literacies and Participatory Popular Culture Across Borders. London.
-
D. Herman, M. Jahn & M. L. Ryan. (2005). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London.
-
E. van Boven & G. Dorleijn. (2013). Literair mechaniek. Inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten. Bussum.
-
J. Baetens et al. (2015). Dossier Elektronische Literatuur. Parmentier 15 (1), s. 7-136..
-
M. Cornis-Pope. (2014). New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression. Crossing borders, crossing genres. Amsterdam & Philadelphia.
-
M. Engberg, T. Memmott & D. Prater. Anthology of European Electronic Literature.
-
M.L. Ryan et al. (2013). The Johns Hopkins Guide to Digital Media. Baltimore.
-
N.K. Hayles & J. Pressman. (2013). Comparative Textual Media. Transforming the Humanities in the Postprint Era. Minneapolis.
|