Vyučující
|
-
van den Berg Hubert François, prof.
|
Obsah předmětu
|
Přehled o tom, jak digitalizace změnila v posledních desetiletích vzhled a fungování literárního života v Nizozemsku a Vlámsku. Použití počítače a elektronických/digitálních médií při literární produkci, šíření a recepci; přehled vzniku, vývoje a fungování nových druhů a žánrů literární komunikace, které jsou výsledkem digitalizace, stejně jako náběh k tomu v analogové literatuře; analytické instrumentarium pro vědecký popis a analýzu literatury v digitální podobě se zřetelem jednak na použití forem analýzy a koncepčních rámců vyvinutých pro analogové literatury (naratologie, analýza poezie), jednak na nový popis forem a analytických nástrojů, které jsou přizpůsobeny digitální literatuře; přehled nových přístupů k literatuře s digitálními prostředky, jak ve vědeckém popisu literatury a analýze (původní) digitální literatury a současné literatury v digitalizované praxi, tak v digitalizované analogové literatuře Rozvrh předmětu: 1. týden) obecný úvod; 2. týden) technologie a text, nová média a literatura; 3. týden) digitální literární produkce a distribuce; 4. týden) digitální přítomnosti analogových autorů a vydavatelů; 5. týden) digitální čtenáři a digitální kritika; 6. týden) blogy, sociální média jako literární fóra; 7. týden) výpočetní poezie a poetické stroje; 8. týden) nové žánry v poezii; 9. týden) pohybující se a mluvící poezie; 10. týden) hyper-fikce; 11. týden) interaktivní narativní próza; 12. týden) trans-mediální narativita; 13. týden) rekapitulace. Poznámka: z provozníchj důvodů se kurz učí ve 6 větších blocích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je věnován vlivu počítače, digitálních médií a nových komunikačních forem v nizozemské literární praxi v posledních desetiletích. Dalšími tématy jsou literární popis a analýza - v digitální či tradiční podobě.
Znalosti z aktuálních trendů v nejmodernější nizozemské literatuře.
|
Předpoklady
|
Zájem o moderní literaturu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast v hodinách. Přečtení a analýza 5 děl z dotyčných dob. Domácí úkoly a referáty.
|
Doporučená literatura
|
-
Battus [Hugo Brandt Corstius]. (1981). Opperlandse taal- & letterkunde.. Amsterdam.
-
D. Herman, M. Jahn & M. L. Ryan. (2005). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London.
-
E. van Boven & G. Dorleijn. (2013). Literair mechaniek. Inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten. Bussum.
-
F. Moretti. (2013). Distant Reading. London.
-
J. Baetens et al. (2015). Dossier Elektronische Literatuur. Parmentier 15 (1), s. 7-136..
-
J. Schäfer & P Gendolla. (2015). Beyond the Screen. Transformations of Literary Structures, Interfaces and Genres. Bielefeld.
-
M. Engberg, T. Memmott & D. Prater. Anthology of European Electronic Literature.
-
M. Kinder & T. McPherson. (2014). Transmedia Frictions. The Digital, the Arts, and the Humanities. Oakland.
-
P. Gendolla, J. Schäfer & R. Simanowski. (2010). Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching. A Handbook. Bielefeld.
-
S. Baldwin. (2015). The Internet Unconscious. On the Subject of Electronic Literature. New York.
|