| Název předmětu | Lexikologie |
|---|---|
| Kód předmětu | NIZ/2LEX |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Nizozemština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Kurz seznamuje studenty se základními pojmy nizozemské lexikologie a lexikografickým zpracováním nizozemského jazyka. Studentům je podán výklad o možnostech rozšiřování slovní zásoby, přehled o slovotvorných postupech nizozemštiny, o vztazích mezi lexikálními jednotkami, o rozdílech mezi nizozemštinou v Nizozemsku a Belgii a o problematice tzv. zrádných slov. Speciální pozornost je věnována změnám a vývojovým tendencím slovní zásoby nizozemštiny (např. vlivu angličtiny na nizozemštinu) a možnostem využití různých typů slovníků a korpusů nizozemského jazyka.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem přednášky a semináře je seznámit se s problematikou současné nizozemské lexikologie a lexikografie. Studenti získají mj. přehled o rozšiřování slovní zásoby, o slovotvorných postupech nizozemštiny, o vztazích mezi lexikálními jednotkami či o rozdílech mezi nizozemštinou v Nizozemsku a Belgii. Pozornost je věnována též změnám slovní zásoby nizozemštiny a jejím vývojovým tendencím (např. vlivu angličtiny na nizozemštinu), různým typům slovníků a možnostem využití korpusů nizozemského jazyka.
Osvojit si přehled o slovotvorných prostředcích nizozemštiny a seznámit se s vývojovými tendencemi v současné nizozemštině. Studenti jsou též obeznámeni s rozdíly mezi nizozemštinou v Nizozemsku a Belgii a lexikografickým zpracováním nizozemského jazyka. |
| Předpoklady |
|
Znalosti nizozemského jazyka na úrovni B2.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů, prezentace na zvolené téma, 60% úspěšnost v závěrečném testu |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|