Předmět: Komunikační dovednosti v češtině

» Seznam fakult » FIF » NIZ
Název předmětu Komunikační dovednosti v češtině
Kód předmětu NIZ/2KDC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Brázdová Toufarová Eva, PhDr.
Obsah předmětu
Studenti se v kurzu seznamují s teoretickými poznatky o verbální a neverbální komunikací a rozvíjejí své komunikační dovednosti v mateřském jazyce se zaměřením na mluvený projev. Nejprve procvičují svůj verbální projev formou různých mluvních cvičení zaměřených např. na správnou výslovnost, tempo a plynulost řeči, rozšiřování aktivní slovní zásoby či jazykovou korektnost. Poté studenti zdokonalují své prezentační dovednosti a učí se využívat různé metody prevence a zvládání trémy. Z vybraných praktických cvičení je pořizován audiozáznam či videozáznam, který je následně analyzován a hodnocen.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je rozvoj komunikačních dovedností studentů v jejich mateřském jazyce se zaměřením na mluvený projev. Studenti se postupně seznamují se základními teoretickými východisky efektivní komunikace, vypracovávají zadané úkoly (různá mluvní cvičení) a učí se správně prezentovat. Z vybraných praktických cvičení je pořizován audiozáznam či videozáznam, který je následně analyzován a hodnocen.
Osvojit si prezentační dovednosti v mateřském jazyce a zdokonalit mluvený projev. Studenti aplikují teoretické poznatky o verbální a neverbální komunikaci na svůj mluvený projev.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů (včetně odevzdání audionahrávek), 2 prezentace s videonahrávkou, odevzdání písemného hodnocení vybraných mluvených projevů
Doporučená literatura
  • Hierhold, E., & Michňová, I. (2008). Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
  • Krobotová, M. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: PdF UP.
  • Lewis, D. (1993). Tajná řeč těla.. Praha: Victoria Publishing.
  • Lukavský, R. (2000). Kultura mluveného slova. V Praze: Akademie múzických umění.
  • Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
  • Rábeková, S.,& Raclavská, J.,Vilímek, V. (2008). Cvičebnice pro rozvíjení kognitivních dovedností tlumočníků. Ostrava.
  • Šimurka, D. (2008). Mluvte jako mluvčí. [S.l: s.n.].
  • Špačková, A. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Praktická nizozemská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní