Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Brázdová Toufarová Eva, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se v kurzu seznamují s teoretickými poznatky o verbální a neverbální komunikací a rozvíjejí své komunikační dovednosti v mateřském jazyce se zaměřením na mluvený projev. Nejprve procvičují svůj verbální projev formou různých mluvních cvičení zaměřených např. na správnou výslovnost, tempo a plynulost řeči, rozšiřování aktivní slovní zásoby či jazykovou korektnost. Poté studenti zdokonalují své prezentační dovednosti a učí se využívat různé metody prevence a zvládání trémy. Z vybraných praktických cvičení je pořizován audiozáznam či videozáznam, který je následně analyzován a hodnocen.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je rozvoj komunikačních dovedností studentů v jejich mateřském jazyce se zaměřením na mluvený projev. Studenti se postupně seznamují se základními teoretickými východisky efektivní komunikace, vypracovávají zadané úkoly (různá mluvní cvičení) a učí se správně prezentovat. Z vybraných praktických cvičení je pořizován audiozáznam či videozáznam, který je následně analyzován a hodnocen.
Osvojit si prezentační dovednosti v mateřském jazyce a zdokonalit mluvený projev. Studenti aplikují teoretické poznatky o verbální a neverbální komunikaci na svůj mluvený projev.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů (včetně odevzdání audionahrávek), 2 prezentace s videonahrávkou, odevzdání písemného hodnocení vybraných mluvených projevů
|
Doporučená literatura
|
-
Hierhold, E., & Michňová, I. (2008). Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
-
Krobotová, M. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: PdF UP.
-
Lewis, D. (1993). Tajná řeč těla.. Praha: Victoria Publishing.
-
Lukavský, R. (2000). Kultura mluveného slova. V Praze: Akademie múzických umění.
-
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
-
Rábeková, S.,& Raclavská, J.,Vilímek, V. (2008). Cvičebnice pro rozvíjení kognitivních dovedností tlumočníků. Ostrava.
-
Šimurka, D. (2008). Mluvte jako mluvčí. [S.l: s.n.].
-
Špačková, A. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada.
|