Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Bergerová Karolína, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu jsou probírána následující témata: 1. Nizozemské království (NL) - fyzická geografie, státní zřízení, oficiální jazyky 2. Nizozemsko - státní správa, vláda a politický systém. 3. Panovníci NL a jejich role ve společnosti, státní symboly a svátky 4. Nizozemské výrobky a firmy, ekonomická situace NL. 5. Stereotypy o Nizozemsku a Nizozemcích, soužití Nizozemců s vodou. 6. Tolerance v NL jako kulturní fenomén, multikulturní společnost. 7. Tradiční a moderní architektura v NL. 8. Nizozemské malířství a kultura, muzea.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními fakty týkajícími se reálií nizozemsky mluvící jazykové oblasti, v zimním semestru především se zaměřením na Nizozemsko. Pozornost je věnována nejen fyzické a politické geografii, ale i kulturním reáliím a ekonomické situaci. V průběhu semestru je rovněž sledováno aktuální společenské dění v nizozemsky mluvící oblasti. Během výuky, která probíhá převážně v češtině, jsou využívány ukázky z doporučené studijní literatury a audiovizuální materiál. Studenti připraví powerpointové prezentace na zvolené téma a dají je k dispozici na elektronickou studijní platformu moodle. Na konci semestru jsou prověřeny základní znalosti reálií formou písemného didaktického testu, který obsahuje mj. slepou mapu a ukázky nejznámějších uměleckých děl.
Osvojení si nejdůležitějších znalostí týkajících se nizozemské společnosti a znalostí geografie, kultury, společenského a politického dění nizozemsky mluvící oblasti se zaměřením na Nizozemské království. Studenti budou též obeznámeni s nejdůležitějšími představiteli nizozemského malířství.
|
Předpoklady
|
Nepředpokládá se znalost nizozemštiny, výuka probíhá převážně v češtině. Absolvování předmětu Dějiny NL a BE, případně Geografie NL/BE výhodou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Prezentace na zvolené téma (Power-Point, prezentace bude dána k dispozici na Moodle), pravidelná domácí příprava s úkoly, standardně max. 2 absence. Na konci semestru jsou prověřeny základní znalosti reálií formou písemného didaktického testu, který je třeba splnit na min. 70 %.
|
Doporučená literatura
|
-
časopis Ne-Be. Praha.
-
Čapek, Karel. (1932). Obrázky z Holandska. Praha.
-
Goedhart, Pieter J. e. a. (2019). Spolu "alejí Evropy" : 100 let nizozemsko-česko-slovenských vztahů. Olomouc.
-
Horst, H. P., Schürová, P., & Pellarová, J. (2005). Dějiny Nizozemska. Praha: Lidové noviny.
-
Istendael, G. van. (2007). Moje Nizozemsko. Encyklopedie nizozemské duše. Praha.
-
Kabela, M. (2001). Holandská současnost : politické strany a státní správa, zahraniční politika, hospodářství a doprava, politika vůči drogám a veřejné agresi, eutanazie.. Brno: Barrister & Principal.
-
Kabela, M. (1999). Holandská zkušenost: jak malá země řeší aktuální společenské a politické problémy. Brno: Barrister & Principal.
-
Krijt, K., & Goedhart, P. J. (2013). Sýrové pivo: (překvapivé) Česko-nizozemské souvislosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Renner, H., & Pellarová, J. (2002). Česká republika a Nizozemsko: historie vzájemných vztahů. Praha: Paseka.
-
Vandeputte, O., & Krijtová, O. (1996). Nizozemština: jazyk dvaceti miliónů Nizozemců a Vlámů. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel.
|