Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se postupně seznamují se základními ortografickými a gramatickými pravidly nizozemského jazyka. Procvičovány jsou osobní, přivlastňovací, ukazovací a tázací zájmena, zvláštní pozornost je věnována časování nejfrekventovanějších sloves v přítomném čase (včetně sloves modálních), existenci členů, tvoření množného čísla podstatných jmen a dále slovosledu v jednoduché oznamovací větě a tvoření otázek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V kurzu se studenti postupně seznamují se základy gramatického systému nizozemského jazyka. Důraz je kladen na zvládnutí základních gramatických pravidel nizozemštiny a jejich praktické procvičování, a to se zvláštním zřetelem k užívání osobních, přivlastňovacích, ukazovacích a tázacích zájmen, časování sloves v přítomném čase, tvoření množného čísla podstatných jmen, užívání členů a slovosledu v jednoduché oznamovací a tázací větě. Pozornost je rovněž věnována obecným ortografickým principům nizozemštiny (psaní diktátů).
Student je obeznámen se základními ortografickými a gramatickými pravidly tak, aby byl schopen porozumět jednoduchému textu v nizozemštině a tvořit jednoduché oznamovací a tázací věty.
|
Předpoklady
|
Od studentů se nevyžaduje aktivní znalost nizozemského jazyka. Předpokládá se však základní znalost gramatických kategoriích na středoškolské úrovni a účast na hodinách Jazyková cvičení 1 (NIZ/1JAZ1).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Plnění zadaných úkolů, aktivní účast v hodině včetně psaní průběžných testů, minimální 75% úspěšnost v závěrečném testu
|
Doporučená literatura
|
-
(2012). Gramatika současné nizozemštiny. Brno: Lingea.
-
Bouman-Noordmeer, Dina. (1996). Beter Nederlands. Een inleidend grammaticaal hulpboek voor anderstaligen.. Bussum: Coutinho.
-
Bouman-Noordmeer, Dina e.a. (1995). Beter Nederlands 2. Grammaticaal hulpboek voor anderstaligen.. Bussum: Coutinho.
-
Čermák, F. & Hrnčířová, Z. (2005). Nizozemsko-český slovník. Voznice:Leda.
-
Klapwijk M. - Van der Ree, S. (1998). Spreken is zilver - Module 1 (verwerkingsoefeningen). Amsterdam.
-
Klimaszewska-Holvoet, Z. [red.]. (2000). Op zoek, Zoek het maar uit - Oefeningen Nederlands voor beginners. . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
-
Kuiken, Folkert; Ineke Vedder. (1994). Regelrecht 1. Een serie praktische grammatica-oefeningen voor buitenlanders.. Amsterdam: VU-Uitgeverij.
-
Kuiken, Folkert; Ineke Vedder. (1994). Regelrecht 2. Een serie praktische grammatica-oefeningen voor buitenlanders.. Amsterdam: VU-Uitgeverij.
-
Ree, S. C. v.d. - Toufarová, E. - a kol. (2000). Voor-beelden. Een overzichtje van grammaticale termen uitgaande van tekstvoorbeelden (met enkele toetsen).. Voorburg/Olomouc: SSALTO.
-
Toufarová, Eva; Kateřina Křížová. (2006). Taaloefeningen I. Werkboek voor studenten in het 1e en 2e blok Nederlandse filologie en/of Zakelijk Nederlands. . Olomouc: UP.
|