Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prohlubování teoretických i praktických znalostí ortografické normy (dle platných Pravidel českého pravopisu a Internetové jazykové příručky) a morfologické normy (dle Příruční mluvnice českého jazyka a Internetové jazykové příručky), procvičování na konkrétních příkladech včetně tvorby vlastního textu a korektur defektních textů. V letním semestru je pozornost věnována zejména správnému užívání interpunkčních znamének, hranicím slov v písmu, psaní a skloňování přejatých slov, nejčastějším chybám v užívání přejatých slov a přechodníků v češtině, užívání dubletních tvarů a problematice automatické kontroly pravopisu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Výuka je zaměřena na dokonalé zvládnutí českého jazyka, a to na základě systematického opakování a procvičování znalostí ortografické a morfologické normy. Studenti provádějí rovněž pravopisné a gramatické korektury defektních textů a vytvářejí vlastní texty bez závažných pravopisných a gramatických pochybení. V případě potřeby využívají patřičné jazykové příručky a postupně se seznamují i s popularizačními a lexikografickými publikacemi věnovanými češtině.
Studenti dokonale ovládají ortografii a gramatiku českého jazyka z teoretického i praktického hlediska. Rovněž jsou schopni vytvářet texty v češtině bez závažných pravopisných a gramatických pochybení a provádět pravopisnou a gramatickou korekturu defektních textů. Studenti jsou též obeznámeni s různými typy jazykových příruček pro češtinu a dokáží je využívat.
|
Předpoklady
|
Teoretické i praktické znalosti vybraných kapitol ortografické a morfologické normy českého jazyka probírané v předmětu NIZ/1CPN1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Dotazník
Systematiská domácí příprava, plnění zadaných úkolů, prezentace vybrané popularizační či lexikografické příručky o češtině (viz doporučená literatura), písemný závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
(2013). Portál o českém jazyku.
-
(1994). Pravidla českého pravopisu.. Praha: Fortuna.
-
(2011). Slovník současné češtiny. V Brně: Lingea.
-
Behún, D., & Behún, P. (2010). Pište správně česky: poradna šílených korektorů. Brno: Zoner Press.
-
Cibulka, A. a kol. (2007). O češtině.. Praha: Česká televize, Edice ČT.
-
Čermák, F. - Křen, M. (eds.). Frekvenční slovník češtiny. Praha 2004.
-
Čermák, F. a kol. (2009). Slovník české frazeologie a idiomatiky 1. - 4.. Praha.
-
Čmejrková, S. a kol.:. Čeština, jak ji znáte i neznáte, Academia Praha 1996.
-
Čmejrková, S. (2000). Reklama v češtině. Čeština v reklamě. Praha.
-
Daneš, F. a kol. (1997). Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha.
-
Eisner, P. (1992). Chrám i tvrz.. Praha: nakladatelství Lidové noviny.
-
EISNER, P. Rady Čechům, jak se hravě přiučiti češtině. Praha 1992.
-
Filipec, Josef . (2009). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha.
-
Hlavsová, J. (2000). Opravník omylů v jazyce českém. [S.l.]: Víkend.
-
Knappová, M. (2010). Jak se bude vaše dítě jmenovat?. Praha, Academia.
-
kolektiv autorů. (2012). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
-
kolektiv autorů. (2012). Slovník českých synonym a antonym. Brno.
-
Kraus, J. (2005). Nový akademický slovník cizích slov :A-Ž. Praha.
-
Martincová, O. a kol. (1998). Nová slova v češtině 1. Praha.
-
Martincová, O. a kol. (2004). Nová slova v češtině 2. Praha.
-
Ouředník, Patrik . (2005). Šmírbuch jazyka českého : slovník nekonvenční češtiny 1945-1989. Praha.
-
Ptáček, M. (1996). Češtinářský rádce. Náchod.
-
STANĚK, V. (1997). Jak psát správně čárky. Praha.
-
Svozilová, N. (2000). Jak dnes píšeme, mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině: (Jazykové sloupky z Literárních novin 1992-99). Jinočany: H&H.
-
Těšitelová, Marie. (1987). O češtině v číslech. Praha.
-
ÚJČ AV ČR. Internetová jazyková příručka.
|