Vyučující
|
-
Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení předmětu, definice, charakteristika speciální, vědecké a žurnalistické informace. Obecné způsoby získávání informací, technická podpora, digitalizované zdroje a internet 2. Relevantní a irelevantní informace (zpravodajské hry), aktivní a pasivní informace, komunikační kanály, komunikační šumy, psychologické aspekty získávání informací. Etické aspekty získávání informací, zákonné normy 3. Zdroje žurnalistických informací, typy a formy žurnalistických informací (psaná, audiální a audiovizuální informace ). 4. Vlastní a zprostředkované informace. Akce určené k informování veřejnosti prostřednictvím médií, tisková setkání, brífink, beseda, propagační a komerční akce 5. Společenské, politické, kulturní, vědecké, ekonomické elity jako zdroj informací. Kvalita poskytovaných informací. 6. Celebrity jako zdroj žurnalistických informací, problematika ověřování takových informací 7. Tiskové (zpravodajské) agentury , historie jejich vzniku, přehled typů zpravodajských agentur, všeobecné a specializované agentury. ČTK jako tisková agentura národní, univerzální, veřejnoprávní 8. Agenturní práce, sběr, třídění a úprava informací, agenturní produkty a soubory, databáze, digitalizace agenturního servisu. Typy agenturních zpráv. Diverzifikace nabídky,interaktivita 9. Ověřování a verifikace informací, způsoby objektivizace informací v kontextu sledovaného společenského jevu. Mechanické a analytické metody zjišťování vyváženosti žurnalistických informací v médiích. 10. Rešerše jako nutný základ seriozního zpracování informací. Podíl rešerše na vytváření žurnalistického komunikátu. Verifikační funkce rešerše 11. Digitalizace informačních souborů, digitální způsoby šíření informací. Internet jako zdroj všeobecných a žurnalistických informací. Oficiální a soukromé webové stránky 12. Získávání žurnalistických informací v krizových situacích a právní problémy s tím spojené
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je posluchače seznámit se základními způsoby získávání, ověřování a zpracování žurnalistických informací. Studenti se v seminářích seznámí i s metodami třídění, hodnocení a úpravami informací. Součástí výuky je nástin historie vzniku tiskových (zpravodajských ) agentur a využívání jejich výstupů v mediálním prostředí. Pozornost je věnována také digitalizaci informačních agenturních produktů, audiosekvencím a videosekvencím a způsobům jejich úpravy a využití v médiích.
Student se seznámí se základními způsoby získávání, ověřování a zpracování žurnalistických informací.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Zápočet: získají ti posluchači, kteří absolvují nejméně 2/3 seminářů a vypracují seminární práci v rozsahu 3 stran na téma úzce související s tématikou žurnalistických informací. Ostatní, kteří mají vyšší absenci, navíc vypracují zvláštní seminární práci na vyučujícím zadané téma a to v rozsahu nejméně 5 normostran psaného textu. Kolokvium: prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠEK, J. Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc : SDV FF UP, 2000.
-
Burton,G., Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: Barristel a Principal.
-
ČULÍK, J., PECINA, T. V hlavních zprávách: Televize. Praha : ISV, 2001.
-
Kunczik, M. Základy masové komunikace. Praha 1995.
-
McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha 2004.
-
ŠMÍD,M. Stručný slovník elektronických médií, UK Praha 1995.
-
TRUNEČKOVÁ, L. Tiskové agentury. Praha : Karolinum, 1997.
|