Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. specifické rysy sportovní žurnalistiky, nároky na profesi sportovního žurnalisty. 2. periodika a pořady věnované sportu (speciální periodika, RTV pořady a on-line portály i rubriky všeobecných médií) 3. hlavní informační zdroje, instituce a organizace 4. specifika jazyka sportovní žurnalistiky a zpracování získaných informací z oblasti 5. - 13. tvorba, diskuse a analýza vlastních komunikátů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursů je vést studenty k soustavnému sledování a žurnalistickému zpracovávání témat z oblasti sportovní žurnalistiky. V úvodních hodinách budou seznámeni se sportovní žurnalistikou jako specializovanou oblastí žurnalistiky, základními informačními zdroji a strukturou periodik či jejich částí (rubrik), které se jí věnují, stejně jako se specifiky žurnalistické práce v dané oblasti. V dalších hodinách kursu budou pak již prakticky "pokrývat" danou oblast, aktivně vyhledávat a zpracovávat aktuální či zajímavá témata a vytvářet (plnit vlastními komunikáty) sportovní rubriku na katederním e-zinu.
Student si osvojí praktické kompetentce a profesní rutiny disponující ho k samostatné činnosti v dané specializaci a bude připraven na praktickou část státní závěrečné zkoušky.
|
Předpoklady
|
Cílem kursů je vést studenty k soustavnému sledování a žurnalistickému zpracovávání témat z oblasti sportovní žurnalistiky. V úvodních hodinách budou seznámeni se sportovní žurnalistikou jako specializovanou oblastí žurnalistiky, základními informačními zdroji a strukturou periodik či jejich částí (rubrik), které se jí věnují, stejně jako se specifiky žurnalistické práce v dané oblasti. V dalších hodinách kursu budou pak již prakticky "pokrývat" danou oblast, aktivně vyhledávat a zpracovávat aktuální či zajímavá témata a vytvářet (plnit vlastními komunikáty) sportovní rubriku na katederním e-zinu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu Vyžadováno bude pravidelné sledování tištěných celostátních periodik zaměřených na ekonomiku a ekonomických suplementů či částí alespoň jednoho celostátního deníku. Sledovány budou rovněž ekonomicky zaměřené pořady v elektronických médiích. Z výše uvedených médií budou vedle vlastní produkce čerpány příklady pro analýzy. Šest příspěvků na zvolená témata. Příspěvky budou zveřejněny na katederním e-zinu, jeden delší semestrální projekt (může být ve skupině 2-3 studentů) - např. analýza určitého periodika/rubriky apod. (dle předchozí domluvy s vyučujícím). Kolokvium: rozprava formou obhajoby vypracovaných komunikátů a prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu.
|
Doporučená literatura
|
-
HACKFORTH J. - FISCHER Ch. ABC des Sportjournalismus. München 1994.
-
HUBÁČEK, J. Malý slovník českých slangů. Ostrava 1988.
-
Mlčoch, M. Charakteristické rysy jazyka psané sportovní žurnalistiky. Olomouc: SDV, 2002.
-
ZEMAN, J. Problémy se skloňováním Stanley Cup 1993 aneb McSorley, Robitaille a ti druzí. Naše řeč 80, 1997, s. 81 -86.
|